Familieliv
9. december 2014

‘Drenge kan blive superhelte – piger kan gifte sig med dem!’

En undersøgelse viser, at børn konstant søger information i bl.a. medier og merchandise omkring forskellene på kønnene. Og det smitter i høj grad af på børnene, hvordan piger og drenge fremstilles…
Af: Anne Romanelli
https://imgix.femina.dk/media/websites/mama/skolebarn/2014/oktober/udklipheroes612.jpg

Er det en overreaktion, at forældre, psykologer, kønsforskere mm. går på barrikaderne, når der sælges tøjkollektioner til børn, hvor drenge f.eks. kan købe en t-shirt påskrevet 'Training to be Batman' eller 'Be a Hero', mens piger omvendt blot kan iføre sig 'Training to be Batman's Wife' eller 'I Need a Hero'?

Læs også: Der er forskel på kønnene allerede fra fødslen

Disse kollektioner eksisterer, og de skabte heftig debat, da de blev sendt på markedet af Marvel i USA.
Kritikerne mente, at det sendte et særdeles uheldigt budskab: At piger har brug for at blive reddet, og drenge er lige de rette til jobbet!

Børn er små kønsdetektiver

Og nej, det er ikke en overreaktion, viser en fællesundersøgelse fra Arizona State University og New York University.

Her er forskere kommet frem til, at børn er små 'kønsdetektiver', som konstant søger information om, hvad forskellene er på piger og drenge, og at de herefter forsøger at drage konklusioner om kønnene og bruger disse på sig selv. Selv underspillede budskaber om kønsroller - fra medier, merchandise og samfundet i det hele taget - påvirker den måde, som børn ser deres egen rolle på.

Læs også: Amning gavner det ene køn mere end det andet

Derfor skal man være meget varsom med at sælge f.eks. t-shirts, der stempler drenge som stærke superhelte og piger som passive baggrundsfigurer, lyder der fra forskerne.

Slap dog af!

Det er dog ikke alle, der er enige i undersøgelsens konklusioner.

I en stor meningsmåling foretaget af YovGov svarede kun 12 procent, at ovennævnte t-shirts var sexistiske og burde tages af markedet. 48 procent mente, at budskabet var sexistisk, men at folk jo selv valgte, om de ville købe dem, og de resterende 40 procent så ingen problemer med trøjerne.

Læs også: Kinesisk kalender - får jeg en pige eller en dreng?

Generelt viste meningsmålingen, at den overordnede holdning blandt de adspurgte var, at ingen tvinges til at købe noget, og at kritikerne bør falde lidt ned og ikke tage trøjernes tekster så alvorligt.

Børn ser budskaberne - uanset om de har trøjerne eller ej

Det er dog farligt blot at afvise betydningen af teksterne med, at man jo bare kan lade være med at give dem til børnene.

For de eksisterer jo stadig og vil derfor blive set og tolket af børn, mener børnepsykolog Peggy Orenstein, der har skrevet bogen 'Cinderella Ate My Daughter'.

Læs også: Må din lille dreng gå i kjole?

- Der eksisterer så budskaber, som minder piger om, at de ikke skal være for magtfulde, at de ikke er gode til matematik og videnskab, og at det mere handler om, hvordan de ser ud. Og vi kan se i undersøgelser, at det smitter af: Der f.eks. langt flere mænd inden for videnskabsområdet og magtfulde hverv, og piger har omvendt lav selvtillid, hvis de ikke føler sig attraktive. Det er vigtigt, at de lærer, at piger også har en identitet og et værd - udover at være nogens kone! Og drenge skal samtidig heller ikke føle, at de altid forventes at være den stærke autoritet, siger hun.

Hvad kan forældre gøre?

Det er nok utopi at tro, at man kan undgå t-shirts med lignende kønsstereotype tekster i fremtiden, men man kan i stedet sørge for at børn er i stand til at filtrere budskaberne, siger Peggy Orenstein.

Læs også: Støt dit barn til selvværd

- Jeg bruger gerne en taktik med at stille undrende spørgsmål, når jeg taler med børn om f.eks. disse t-shirts: 'Gad vide, hvorfor drenge får en trøje, hvor der står 'Batman', og piger kun får en, hvor der står 'Batmans kone'. Det er da skørt, er det ikke?' Når man stiller sådanne spørgsmål, lærer man børnene at være kritiske mht. det, de ser, forklarer børnepsykologen.

Læs også:
Kønsroller indlæres fra fødslen

Læs også