![Stine Billy](https://imgix.femina.dk/2025-02-06/jernmor.jpeg?auto=format,compress&fit=crop&crop=faces,entropy&ar=125:125)
De er klimaforskere og bekymrede mødre. Til Super Bowl blev deres reklame set af 11 millioner
![super bowl science moms](https://imgix.femina.dk/2025-02-12/20250210-090431-L-8640x5760ma.jpg?auto=format,compress&fit=crop&ar=414:548&crop=faces,entropy)
Foto: Josh Edelson/AFP/Ritzau Scanpix
126 millioner amerikanere så med ved dette års Super Bowl, og som altid fik virksomheder muligheden for at få 30 sekunders opmærksomhed af de mange seere.
En reklame fra Science Moms satte fokus på klimaforandringer. Deres mål var at indsamle donationer til The California Community Foundation, skriver DR.
Science Moms består af klimaforskere, aktivister og mødre, der vil hjælpe andre mødre, som er bekymrede for den planet, de efterlader til deres børn - og som mangler viden om, hvordan de kan hjælpe.
Reklamen hedder “Til tiden” og sætter gang i refleksion. I reklamen ses videoklip af en mor med en nyfødt og et barn, der lærer at gå på det friske grønne græs. Samtidig fortælles der om konsekvenserne ved klimaforandringerne.
– Når et barn, der bliver født i dag, en dag tager på universitetet, kan det være for sent at give dem den verden, vi lovede, lyder det i reklamevideoen.
Formålet er klart. Reklamen afsluttes med en række billeder af kvinder og teksten: “Climate change is taking the places we love” (klimaforandringer tager de steder, vi elsker, red.).
Udover det kommer reklamen i kølvandet på de mange naturbrande, der har hærget Los Angeles den seneste måned. Derfor slutter reklamen af med én klar opfordring: at donere til ofrene for naturbrandene.
I følge producenten Potential Energy Coalition, der samarbejder med Science Moms, blev videoen kun sendt regionalt og nåede ud til 11 millioner amerikanere. Det skriver DR.
Euro News skriver, at det er den første reklame til Super Bowl, der sætter klimaforandringer i fokus med en non-profit organisation, som afsender.
Kvinderne bag non-profit organisationen har imponeret med deres stærke budskab, og de har også haft succes med det. De har rejst over 60 millioner dollar fra 40.000 donorer til genopretningen af Los Angeles, oplyser producenten bag reklamen på mail til DR.
![Stine Billy](https://imgix.femina.dk/2025-02-06/jernmor.jpeg?auto=format,compress&fit=crop&crop=faces,entropy&ar=125:125)