Butikker om kønsopdelt tøj: Kunderne vil have det sådan
Foto: Unsplash
Går du ind i enhver tøjbutik, så er det næsten lige så sikkert som, at solen står op hver morgen, at tøjet er opdelt i kvinde- og herreafdelinger og pige- og drengeafdelinger.
For nyligt udtalte den kendte tøjdesigner Søren Le Schmidt ellers, at det var gammeldags at dele tøj op i køn, da han mener, at køn i dag er langt mere flydende. Hvis det stod til ham, var der derfor kun én stor afdeling i butikkerne.
Men hvad tænker butikkerne om det?
Både H&M og Bestseller, som står bag brands og butikker som Name It og Selected, fortæller, at de er opmærksomme på den debat og de strømninger, der er i samfundet, men de mener alligevel, at der er flere gode grunde til at holde fast i opdelingen.
"Vores butikker strækker sig ofte over mange kvadratmeter, hvorfor vores koncepter er opdelt i sektioner for at gøre det nemt for vores kunder at finde det, de leder efter. Dertil oplever vi, at størstedelen af vores kunder foretrækker at handle på denne måde," skriver Pauline Nordahl Laudrup, presseansvarlig i H&M, i et skriftligt svar.
Hos Bestseller er årsagen den samme.
- Tanken er interessant. Men jeg tror, at det er nemmere, hvis man er et mindre modehus. Vi har et stort udvalg på tværs af mange kategorier, og hvis kunderne skal navigere uden en opdeling, så tror jeg, at det vil være svært at finde det, man leder efter, siger Kasper Reggelsen, kommunikationschef i Bestseller.
Han oplever også ligesom H&M, at kunderne efterspørger, at tøjet er delt op efter mænd og kvinder. Desuden påpeger han, at en del af deres brands appellerer som en del af selve konceptet til ét bestemt køn. Det kan for eksempel være butikker som Only, Vero Moda og Jack & Jones.
David var den første til at bryde lydmuren: “Jeg har været sammen med en anden”
Gælder holdningen også børnetøj? Små børn er som regel cirka samme størrelse, så man kunne argumentere for, at det ville være et nemt sted at fjerne kønsopdelingen?
- Det gælder også børnetøj. Men vi er ikke bekymrede for opdelingen, da vi oplever, at kunderne sagtens kan gå på tværs af de kategorier, vi har sat op for at hjælpe navigationen, siger Kasper Reggelsen.
Hos H&M kommer de med en lignende appel.
"Vi opfordrer kunderne til at shoppe på tværs af alle vores forskellige afdelinger og kollektioner og sammensætte deres stil baseret på deres personlige præferencer," skriver Pauline Nordahl Laudrup.
femina update har også rakt ud til Magasin og Sallinggroup, men de ønskede ikke at deltage.
Vil du lytte til femina update? Så lyt til vores podcast, hvor vi en gang om ugen dykker ned i en af de største historier fra vores verden og folder den ud for dig. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify: