Samfund
30. august 2024

“Altså har du set hende?! Hun er skabt til det her”

Nigeria er på få år blevet en kulturel magtfaktor, og den boomende industri er ikke blot positiv for landets økonomi, den smitter også af på ligestillingen.
Af: Siri Franceschi
Ayra Starr

Foto: Scanpix

En skarp duft af dyr mandeparfume slynger sig gennem rummet, idet man træder ind på Mavin Records, der med signede stjerner som Rema, Crayon og Ayra Starr er blandt Nigerias absolut mest toneangivende pladeselskaber.

Indenfor er alt hvidt og moderne; en skærende kontrast til den slumby, der ellers forgrener sig i alle retninger udenfor de polerede og nybyggede facader.

På væggene hænger guld- og platinplader, og på bordene flyder det med merch i alle afskygninger. Jeg får stukket en lille notesbog i hånden: "Mavin International Women’s Day," står der.

Mavin Records er med på noderne, faktisk kan man sige, at de er noderne, for Nigeria har de seneste år udviklet sig til et decideret kulturelt magtcentrum, som det ikke længere er til at se bort fra.

Tænk Burna Boy, Afrobeats, Nollywood, sidstnævnte en boomende industri, der for længst har overgået Hollywood i antallet af årlige produktioner og nu sniger sig ind på Bollywood som verdens største filmindustri.

https://imgix.femina.dk/2024-08-22/DSC00524.JPG

Udsigt fra Mavin Records.

Foto: Siri Franceschi

Nigeria har forstået og formået at omsætte sin lyd, sin stil, sin attitude til såkaldt soft power og har sågar oprettet et nyt ministerium – Ministeriet for Kunst, Kultur og Kreativ Økonomi – til at forvalte den vækst, som den kreative lavine fører med sig.

"Den kreative økonomi udgør et hav af muligheder, det er en kilde til økonomisk vækst og en katalysator for samfundsmæssig forandring," har den nyudnævnte kulturminister, Hannatu Musawa, udtalt i forlængelse af et løfte om, at kulturindustrien vil skabe intet mindre end to millioner nye jobs inden udgangen af 2027.

Men trods politikernes øgede interesse i, hvilke muligheder verdenssamfundets begejstring for den nigerianske kulturindustri kan føre med sig, er det også en branche, der, ligesom så mange andre, fortsat er præget af patriarkalske strukturer.

Det fortæller Yewande Arigbabu, der arbejder som researcher for Mavin Records.

– Det kan være svært at komme frem som kvinde i branchen, fordi den i høj grad stadig er domineret af mænd, siger hun med en påfaldende alvorlighed i stemmen.

– Det kan virkelig være en kamp, fordi Nigeria er et mandsdomineret samfund, hvilket selvfølgelig også gælder musikindustrien, men jeg kan forsikre dig om, at det er noget, vi arbejder meget målrettet på at ændre, tilføjer hun.

Selv har hun været en del af “familien,” som hun kalder Mavin Records, i lidt over fire år. Hun bevæger sig hjemmevant rundt blandt de mange studier, taler konstant i telefon eller fanger en på gangen, som hun kort hvisker i øret. Jobbet som researcher er omfattende; en livsstil, der indbefatter alt fra at spotte artister til at sørge for deres mentale helbred, deres udseende, hud, hår og diæt.

– Vi er opmærksomme på hver en detalje, siger hun efter endnu et telefonopkald.

– Vi er det største pladeselskab i Afrika, så selvfølgelig er forventningerne store. Vi er ikke interesserede i hvem som helst; skal man ind hos Mavin, skal man have starpower – det er ikke nok bare at kunne synge.

En af dem, der ifølge Yewande Arigbabu besidder den ypperste form for starpower, er den 22-årige sangerinde med det meget passende navn Ayra Starr, der har over 350 millioner afspilninger på Spotify.

https://imgix.femina.dk/2024-08-22/DSC00532.JPG

Mavin Records Studio.

Foto: Siri Franceschi

Ayra Starr blev opdaget i 2019 af selveste Don Jazzy, grundlæggeren af Mavin Records, der havde hørt en af hendes sange på Instagram. Skal man optages i Mavin-familien, er det helt essentielt først at få et go fra Don Jazzy, fortæller Yewande Arigbabu.

– Don Jazzy skal godkende alle, vi optager på akademiet, som er det sted, vi træner kommende artister. Her får de stemmetræning og kameratræning, og vi oplærer dem også i, hvordan de skaber den bedste baggrundshistorie. Det er vigtigt, at vi tjekker alt på dem, så der ikke kan falde noget negativt tilbage på Mavin.

Det er langt fra alle, der består akademiet, fortæller Yewande Arigbabu, for det kræver, at man passer ind i Mavin-verdenen.

– Du skal være beyond the music, ligesom Rema, Crayon og Ayra Starr. Man kan bare se, at de bærer sig selv på en anden måde, at der er noget over dem, som skriger berømmelse, som skriger stjerne!

Men selvom Ayra Starr fra start havde denne særlige kvalitet, er arbejdet med kvindelige artister ekstra hårdt, forklarer Yewande Arigbabu.

– Ayra Starr er skabt til at være en stjerne – altså, har du set hende? Hun kunne aldrig bare være blevet bankdame; hun er lavet til det her, men alligevel har det krævet hårdt arbejde.

https://imgix.femina.dk/2024-08-22/DSC00542.JPG

Yewande Arigbabu har arbejdet for Mavin Records i fire år og ser pladeselskabet som sin familie.

Foto: Siri Franceschi

– At arbejde med kvindelige kunstnere er mere krævende. Det kræver langt flere ressourcer, og vi bruger meget mere tid på dem, fordi de er kvinder og derfor har sværere vilkår og bliver bedømt hårdere. Af samme grund sender vi dem ikke ud, før vi vurderer, at de er helt klar.

Pt. er kun to ud af Mavin Records' 16 signede kunstnere kvinder, men der er langt flere i pipeline, forsikrer Yewande Arigbabu, som mener, at fremtiden i Nigeria ser lys ud, hvis man er kvinde og kreativ.

– For tre-fire år siden var det ikke sådan, men nu er der mange platforme, der støtter kvinder. Samfundet er også ved at forstå, at kvinder skal frem, så på den måde har kulturindustrien også en positiv spildeffekt på resten af samfundet.

Hun kigger hurtigt ned på sin telefon, hvor beskeder og opkald fortsat vælter ind. Man kan mærke, at hun skal videre i teksten, at "familien" kalder.

– Nigeria har altid været meget mandsdomineret, men nu er det anderledes; nu er det kvindernes tur.

– The gates are open, smiler hun, inden hun hurtigt rejser sig og forsvinder ud af døren.

Læs mere om:

Læs også