
Copenhagen Fashion Week og syv deltagende brands anmeldes for greenwashing

Foto: Bertrand-Hillion Marie-Paola/Abaca/Ritzau Scanpix
Årets farve på modeugen var grøn. Ikke på catwalken, men i de deltagende virksomheders markedsføring. Flere af modeugens brands påstod nemlig at være gode for miljøet.
Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Continual mener dog, at en del af modeugens deltagende tøjproducenter ikke har levet op til deres bæredygtige markedsføring.
De har derfor anmeldt selve modeugen og syv modevirksomheder, der deltog på modeugen i slutningen af januar, til Forbrugerombudsmanden for greenwashing, skriver Føljeton.
Det er virksomhederne Baum und Pferdgarten, Berner Kühl, Forza Collective, Herskind, OpéraSport, Stine Goya og Won Hundred, der er nævnt i anmeldelsen.
Greenwashing er betegnelsen for, når produkter eller tjenester markedsføres som mere bæredygtige, end de reelt er. I anmeldelsen anklager Forbrugerrådet Tænk brandsene for at præsentere upræcise eller irrelevante påstande, og at deres markedsføring fremstår med ord og vendinger, der vildleder forbrugerne til at tro, at virksomheden er mindre miljøbelastende, end det er tilfældet.
Kritikken af selve Copenhagen Fashion Week kommer som følge af deres 19 bæredygtighedskrav, som alle tøjproducenter, der deltager i modeugen, skal leve op til for at blive en del af modeugens program, og som har givet den danske modeuge titlen som “verdens mest bæredygtige modeuge”.
Modeugen og de syv modevirksomheder risikerer at blive politianmeldt, hvis Forbrugerombudsmanden vurderer, at der er hold i anklagerne. Ifølge Føljeton kan bødestraffen være op mod fire procent af virksomhedens omsætning.
I en mail til Føljeton svarer Copenhagen Fashion Weeks direktør, Cecilie Thorsmark:
“Da vi endnu ikke har set Forbrugerrådet Tænks (og Continuals, red.) henvendelse til Forbrugerombudsmanden, kan vi af gode grunde ikke forholde os til den. Men vi kan slå fast, at vi på ingen måde genkender billedet af, at vi skulle have markedsført os på vores bæredygtighedskrav, som er et rammeværktøj udviklet til modeugens brands, der søger om optagelse på showkalenderen. Vi mener derfor på ingen måde, at kritikken af os om greenwashing er berettiget.”
