Samfund
13. juli 2023

Det er virkelig lang tid siden, vi legede med Barbie. Her er et bud på, hvorfor den nye Barbie-film alligevel er så hypet

Selv om hun efterhånden har mere end 60 år på bagen, så formår Barbie stadig at holde sig aktuel. Det er igen blevet understreget med den kommende liveaction filmatisering af Barbie. Men hvorfor er filmen, som ikke engang har haft premiere endnu, så hypet?
Af: Aja Nøhr Larsen
Barbie

Foto: Ruba/Backgrid/Ritzau Scanpix

Siden 1959 har Barbie været fast inventar på pigeværelser verden over og for flere generationer. Men selv om hun med sine lange tynde ben, sin lille talje, det blonde hår og den glatte hud er blevet billedet på den perfekte kvinde, er hun måske meget mere end det.

20. juli udkommer den første liveaction filmatisering af Barbie, og få film har fået så meget omtale, inden de overhovedet har haft premiere.

Kort efter filmens annoncering blev det lyserøde ”barbiecore” en af de helt store strømninger i modeverdenen, og sociale medier flyder over med indhold om det blonde kulturfænomen.

Meget tyder på, at verden her mere end 60 år, siden hun kom til verden, ikke har mistet sin fascination af Barbie.

Men hvad er det, hun kan? Og hvordan kan billedet på den perfekte skønhed i dukkeform stadig være højaktuel?

Det dukker denne uges udgave af femina update-podcasten ned i.

Et feministisk ikon?

Ifølge journalist og popkultursekspert Sarah Jane Kok er det ikke tilfældigt, at Barbie-filmen kommer med så stor en hype netop nu.

Popkulturen er nemlig præget af både tilbageblik og barnlig nostalgi. Derudover repræsenterer Barbie nogle emner, som er centrale for vores tid: Perfekthedskultur, skønhedsidealer, kvinderoller og meget mere.

Podcast: femina update

Hver uge dykker vi ned i en af de største historier fra vores verden og folder den ud for dig i podcasten femina update.

Vi fortæller om de vigtigste agendaer, opsigtsvækkende fænomener og mest fascinerende personer, set gennem femina updates øjne.

Der kommer et nyt afsnit hver torsdag, og du kan lytte i appen Ally, eller hvor du normalt hører podcast.

Særligt det sidste mener Sarah Jane Kok er centralt for Barbies popularitet.

– Jeg synes, Barbie er et feministisk projekt, siger Sarah Jane Kok.

Da Barbie-dukken kom frem i 1960'erne, gik der ikke lang tid, før dukken blev lanceret i flere udgaver. Blandt andet som astronaut, præsident og læge.

– Hun har haft så mange karrierer, som kvinder ikke kunne på det tidspunkt, fortæller Sarah Jane Kok.

Men Barbie-universet fik også kritik for, at det ikke indeholdt mænd. Derfor lavede Mattel Ken-dukken.

Men Ken er kun en biperson i Barbie-universet, ligesom han også er i traileren til den nye Barbie-film.

– Barbie-universet har stor respekt for femininitet. Her er kvinderne hovedpersonerne. Ken har ikke andre roller end at være Barbies kæreste. Der har aldrig været et hus eller en bil til Ken, siger Sarah Jane Kok og fortsætter:

– Hvilket måske er omvendt af, hvordan det har været i den virkelige verden. Så det er en slags kvindelig utopi.

Barbies møde med nutiden

Ifølge Sarah Jane Kok kommer den nye Barbie-film til at skrabe mere i overfladen på det ellers idylliske lyserøde univers.

I traileren bliver der nemlig teaset for, at Barbie bliver konfronteret med den virkelige verden og skal finde ud af, hvem hun selv er i den.

– Barbie går gennem en selvrealisering, hvilket også er et af de store temaer i vores tid, fortæller Sarah Jane Kok.

Da Barbie i en scene i traileren får et klap på numsen, bliver hun også tydeligt overrasket, for i Barbie-universets kvindelige utopi har der ikke indtil nu eksisteret seksuel chikane.

– Vi kan forvente, at Barbie-filmen bliver mere i trit med tiden.

Vil du lytte til femina update? Så lyt til vores podcast, hvor vi en gang om ugen dykker ned i en af de største historier fra vores verden og folder den ud for dig. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:

Læs også