Samfund
28. januar 2025

Efter massiv kritik af Flying Superkids: Christian Stadil-virksomhed tager stor beslutning

Flying Superkids har på det seneste været genstand for megen kritik af de interne forhold, hvilket nu har fået Hummel til at droppe sit sponsorat.
Af: Af Charlotte Bech Mathiesen
Christian_Stadil

Foto: Thomas Laursen

Den verdenskendte gymnastiktrup har tidligere været bredt og vidt anerkendt i Danmark.

De seneste måneder har kritikken dog heglet ned over truppen samt de interne forhold, hvilket har fået flere til at se dem i et helt nyt lys.

Blandt andet har flere store virksomheder droppet at sponsorere Flying Superkids længere. Dette gælder blandt andet sportsbrandet Hummel, som er ejet af den tidligere DR-løve Christian Stadil.

Det skriver TV 2 Østjylland.

Mediet har talt med Hummels kommunikationsansvarlige, Nicolai Johansen, som fortæller, at "sponsorkontrakten alligevel skulle genforhandles til dette årsskifte":

– Beslutningen var truffet, før det kom frem. Men det er også klart, at det, der er kommet frem, strider mod vores værdier som virksomhed, fortæller han.

Udover Hummel, så har byggegiganten GSV og supermarkedkæden Lidl også droppet at sponsorere gymnastiktruppen.

Grundet de mange historier om årelang usund kultur med råb, skældud og ydmygelser skabte det også en del røre, da TV 2 mellem jul og nytår bragte en relativt forherligende dokumentar om Flying Superkids.

Det på trods af, at det var deres eget regionale medie - TV 2 Østjylland - som to måneder forinden kunne bringe de mange hårde anklager fra medlemmerne af truppen.

Bedre blev det heller ikke, da det kom frem, at det var Flying Superkids selv, som havde produceret programmerne og solgt dem til TV 2.

Kritikken døde dog forholdsvist hurtigt hen, da TV 2 lagde sig fladt ned og fjernede programmerne fra sine platforme.

– Da vi ikke kan være 100 procent sikre på, om de unge mennesker, der optræder i programmerne på TV 2 Play, ikke har været udsat for lignende hændelser som beskrevet i TV2 Østjylland, har vi ud fra et forsigtighedsprincip valgt ikke at have dem liggende længere, udtalte Lars Erik Nielsen, acquisitions executive hos TV 2, dengang.

Denne artikel blev første gang bragt af Se og Hør, der også er ejet af Aller Media. Dette er en redigeret version.

Læs mere om:

Læs også