Her er 8 uskikke, som tjenere ville ønske gæsterne stoppede med
Foto: Jessie McCall/Unslpash
Selvom de fleste tjenere er professionelle og behagelige, sker det nogle gange, at man ender med en, der ikke helt forstår servicedelen af faget. Men det er værd at bemærke, at heller ikke alle gæster opfører sig lige godt på restauranter.
Men skarpt fotolys og blitz er langt fra den eneste kilde til irritation på restauranter. I følge det svenske magasin Baaam.se, er der en række andre ting, der gentager sig i møder mellem tjenere og gæster, og som gerne helst måtte stoppe.
1. Du har særlige ændringer til menuen
Nogle insisterer på at lave ændringer i menuen – uanset hvad den indeholder, og hvor mange retter, der er at vælge imellem. Nogle mennesker har selvfølgelig madintolerancer, der skal tages højde for, men ofte støder personalet på folk, der siger, de ikke kan lide det ene eller det andet, og som beder om at få fjernet nogle ingredienser og tilføje andre. Det kan opfattes som en hån mod kokken, der ofte lægger sin sjæl i at sammensætte en varieret og fristende menu.
2. Du bestiller fra en anden tjener
Tjenere har ofte deres egne borde at betjene. Henvender du dig som gæst til den nærmeste ledige tjener, bliver systemet hurtigt kaotisk. Derfor: bestil altid hos din egen tjener. Hvis du ikke ser den pågældende, kan du bede en anden tjener om at fortælle det til din tjener.
3. Du vælger selv bordet
At valse ind på en restaurant og sætte sig ved det første ledige vinduesbord, er ikke måden at gøre det på. De fleste restauranter har overblik over, hvilke borde der er booket ud fra stedets størrelse, og hvor længe folk skal sidde. Vent derfor med at få tildelt en plads. Kan du ikke lide dit bord, kan du i stedet bede pænt om at bytte det.
4. Du beder om at dele regningen ved bordet til sidst
Det er ikke noget problem at dele regningen op, men det bør gøres fra starten. Her er der sikkert mange der synder, og tænker at det ikke er noget problem at vente. Men faktisk giver det tjeneren ekstra arbejde at skulle tage lommeregneren frem. Og det bliver endnu mere kompliceret, når der kommer drikkepenge ind i billedet. Sig hellere fra starten, at du vil have flere regninger - eller vælg en, der betaler det samlede beløb, som de andre giver drikkepenge til.
5. Du siger ikke hej
De fleste kender den gode følelse af at blive mødt med et hyggeligt 'hej', når man ankommer . Ikke desto mindre er der overraskende mange mennesker, der ikke hilser på tjeneren, når de ankommer til en restaurant. Af hensyn til den gode stemning - og service - er der al mulig grund til at hilse på med et venligt smil.
6. Du taler ikke i en ordentligt tone
Heldigvis er der flere behagelige gæster end dårlige. Men de dårlige dukker desværre op nogle gange. Hvis du fx er utilfreds med maden, så sig det i en behagelig tone. Hvis du foretrækker et andet bord, så sig det i en behagelig tone, og det samme, hvis du ikke synes, betjeningen er i top.
7. Du lader børnene gøre, som de vil
At tage børnene med på restaurant er super hyggeligt, og snakken er ofte helt anderledes omkring et restaurantbord end derhjemme. Men husk at skåne de andre gæster. Børn, der løber mellem bordene og råber, eller som bøvler unødigt på bordet, er ikke noget alle sætter pris på.
8. Du fotograferer med blitzlys
At chikanere andre med stærk blitz, fordi du skal tage et billede af maden, er et af de nye problemer, der er dukket op i de sociale mediers og influencers verden. Her er der al mulig grund til at se væk fra dine egne behov og tænke på dem omkring dig. En ting er, at skarpt lys på nabobordet ikke er, hvad folk betaler for, når de er på en restaurant. En anden ting er, at de færreste ønsker at ende på andres billeder, og nogle kan få deres restaurantbesøg ødelagt af tanken om at blive fotograferet.
Denne artikel blev første gang bragt af kk.no, der også er ejet af Aller Media. Dette er en oversat og redigeret version.