
Kan du se forskellen? Supermarkedskæde indfører falske modeller

Foto: Coop
Et symmetrisk ansigt, pæne tænder, lange ben og smalle hofter. At være model er først og fremmest betinget af skønhed, og det kan for os med et skævt tandbid og æblekinder føles næsten urimeligt, at der findes personer med så naturligt høje kindben.
Men fremadrettet vil der i Kvickly og SuperBrugsens tilbudsaviser rent faktisk være tale om unaturligt pæne mennesker i ordets bogstaveligste forstand. Fra og med den kommende uges tilbudsavis har de nemlig valgt at benytte sig af AI-genererede modeller, fremgår det af en pressemeddelelse fra Coop.
- Hidtil har der været begrænsninger på, hvor kreative løsninger vi kan lave i en tilbudsavis og anden markedsføring, når det kræver locations, modeller, fotografer og makeup-artister for at skabe et billede. Nu kan de kreative arbejde langt mere frit i studiet ved hjælp af AI, siger Heidi Kessler, der er senior marketingschef i Coop, i pressemeddelelsen.
Ifølge Heidi Kessler giver brugen af kunstig intelligens dem mulighed for at præsentere flere varer, og det resulterer i sidste ende i mere inspirerende tilbudsaviser. Indtil videre er der kun tale om en test, og side om side med slagtilbud og de AI-genererede modeller vil der også være menneskelige modeller.
Det afgørende ved Coops brug af kunstig intelligens er, at der er åbenhed omkring det, siger Heidi Kessler. Derfor vil der stå skrevet i tilbudsavisen, at der er ”billeder, der kan være AI-genereret,” fremgår det af pressemeddelelsen.

Kan du se forskel? Modellerne til venstre er rigtige mennesker, imens modellen til højre er skabt af kunstig intelligens.
Foto: Coop
Supermarkedskæden Coop er ikke de første til at tage dette kneb i brug. Et af Spaniens største modefirmaer, Mango, brugte sidste år AI-genererede modeller i forbindelse med lanceringen af en fast fashion-kampagne, fremgår det i en artikel fra DR.
Brugen af computergenererede modeller har dog rejst forskellige former for kritik. En af dem er blandt andet, at fotografer, make-up-artister og selvsagt modeller er i fare for at miste deres job, ligesom modeeksperter udviser bekymring for manglende inklusion af forskellige kroppe, fordi modehusene kan brande sig på diversitet uden rent faktisk at ansætte virkelige mennesker med virkelige (og forskellige) kroppe.
