
Ud med Colgate, ind med Zendium: Forbrugerne dropper USA og efterspørger europæiske varer

Foto: Unsplash
Der skete noget sært, da jeg børstede tænder i morges. Da jeg tog tandpastaen ud fra badeværelsesskabet, bemærkede jeg skriften, der var plastret henover tuben. Der stod ‘Colgate’ på.
Jeg fik pludselig dårlig samvittighed. Den slags, man får, når man lærer, at ens bukser er syet af børn i Sydøstasien. Eller, at ens flyvetur efterlader et CO2-aftryk på størrelse med Fyn.
Colgate er et amerikansk firma. Og hvis jeg læser rummet korrekt, kan vi ikke længere lide USA. Donald Trump har i sin første måned som genindsat præsident formået at gøre resten af verden rimelig pissed. Han har svinet USA’s gamle allierede – heriblandt Danmark – til, truet med at overtage selvstændige lande og indført heftig toldskat på en betydelig bestanddel af verden. For at nævne et par eksempler.
Europæiske ledere har travlt med at distancere sig fra USA. Og meget tyder på, at vi, borgerne, også er ved at slå op med vores forhenværende gode ven på tværs af Atlanten. Det kommer blandt andet til udtryk igennem vores forbrug.
For nyligt kom det frem, at rejser til USA fra danske lufthavne er faldet med 30 procent sammenlignet med sidste år – et dyk, der kaldes “meget sjældent” og tilskrives udviklingen i USA, oplyser Politiken.
Ligeledes er salget af Tesla-biler er faldet med 45 procent i forhold til sidste år. Det, oplyser TV2, skyldes blandt andet, at danske forbrugere ikke vil associeres med dens Trump-allierede ejer, Elon Musk.
Salling Group, der ejer dagligvarerbutikkerne Bilka, Netto og Føtex, vil nu også fremhæve europæiske varer med en sort stjerne. Det sker efter henvendelse fra kunder, der ønsker at købe mere europæisk.
Facebookgruppen ‘Boykot varer fra USA’ byder på europæiske og danske alternativer til amerikanske varer. Gruppen vokser dagligt og er nu op på 28.000 medlemmer.
Men hvad er det egentlig, vi vil opnå ved at boykotte USA fra indkøbskurven?
Det nye fleks
Danskerne har altid været glade for amerikanske varer. Amerikanerne blev betragtet som pionerer inden for flere områder – eksempelvis inden for teknologi og streaming, fortæller trendforsker og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg.
– Dét, skal da jeg love for, har ændret sig på bare en måned, siger han om danskernes nylige aversion over for amerikansk eksport.
– At stoppe med købe amerikansk er vores måde at gøre modstand på. Det er spændende, at det er ikke bare er den bureaukratiske del af Europa – altså EU – men også helt almindelige danskere. Det er kæmpestor signalværdi i at vise, at man tager stilling og viser en holdning over for den linje, der er lagt i USA, efter Trump kom til magten, fortæller han.
Han sammenligner signalværdien med den, der i bæredygtighed og økologi.
– Det er funderet i etik og politik. Og det er derfor også i første omgang den politisk motiverede forbruger, der gør det her. Jeg tror dog, at bevægelsen vil vokse hurtigt.
Dét melder forbrugeranalytiker hos PriceRunner Brian Kjer Sommer sig enig i. Selv om det endnu ikke er evident, at danske forbrugere bevidst har fravalgt amerikanske varer i data fra PriceRunner, mener han, at der er en bevægelse i gang.
– Jeg er overbevist om, at mange forbrugere allerede er begyndt at kigge mere på, hvor produktet er lavet, og hvilket land det kommer fra. På sociale medier ser vi, at mange er optaget af alternativer til amerikanske brands.
Det gælder ikke kun danske varer, men også europæiske og canadiske, vurderer han. Han kalder signalværdien for ‘patriotisk’.
– Det er en måde at sige, ‘vi vil ikke trynes!’ på, fortæller han.
En verden af varer
Bevægelsen rækker udover Danmark. På Reddit har forummet ‘Buy Canadian’ næsten 230.000 medlemmer. Forummet har, nok ikke overraskende, til formål at vidensdele og vejlede canadiere i at købe canadisk producerede varer. I et opslag på forummet har en bruger skrevet, at køb-canadisk- bevægelsen har gjort indkøb til en “sjov” og “patriotisk” oplevelse.
Stemningen er overraskende positiv på de forskellige anti-amerikanske fora. Der bliver delt opslag med viden, gode råd og sågar venlige hilsner. Det overrasker dog ikke Mads Arlien-Søborg.
– Der er også et stort fællesskab i det. Meget af denne bevægelse handler også at prøve at dissikere, hvad der er egentlig er amerikanske varer.
Jeg er enig. Der er en følelse af fællesskab og opdagelsesrejse i denne nye tendens, det føles unægteligt positivt. For når man kigger efter, er der en uendelig verden af vidunderlige europæiske produkter at kaste sig over. Oste, kaffe, sæbe, olie, hårprodukter, tøj og biler. Nu kan man tilmed købe dem med ekstra god samvittighed.
Og som Brian Kjer Sommer siger:
– Bæredygtighed vil stadig kunne spille ind i valget. Hvis du for eksempel køber noget, der er dansk, er det måske mere lokalt produceret, men i hvert fald mere bæredygtigt for vores lokale økonomi.
Med andre ord: Det er en win-win.
Og for mit vedkommende: ud med Colgate. Ind med Zendium.
