Stjernetegn
5. september 2024

Glem alt om astrologi. Her er den nye personlighedsmarkør

Farver siger (måske) mere om, hvem du er end sol, måne og stjerner.
Af: Rose Maria Behavý
astrologi farveanalyse

Foto: Unsplash

Hvis du er bekendt med astrologi på et dybere plan, end blot at kende dit soltegn, men er dykket ned i at lære din ascendant og månetegn at kende, så er du nok heller ikke fremmed overfor andre metoder at komme din personlighed nærmere på.

For der findes et væld at måder, der determinerer og forklarer, hvorfor du er, som du er. Fra enagrammer til numerologi, ja helt ned til sociale mediefænomener som ’Brat’ eller de utallige ’Girl’-æstetikker som ’Clean Girl’, ’Sad Girl’, ’Weird Girl’ eller ’Soft Girl’. Alle er måder at definere sig selv på – uanset om man kigger mod stjerner eller Instagram for sin spirituelle eller æstetiske personlighedsvejledning.

Men havde du nogensinde tænkt på, om farver kan sige noget om, hvem du er?

Det kan de åbenbart. En helt ny tendens (og populær service) i Sydkorea er nemlig at få foretaget en professionel farveanalyse, og trenden nu begyndt at stikke helt af på TikTok.

En farveanalyse går ud på, at en ekspert ud fra at kigge på farvekompleksiteten i din hud, fortæller dig, hvad din sæsonbetonede arketype er (der er 16 forskellige), og du vil efterfølgende vide, om du er ’dyb forårsfarvet’ eller ’lyst efterår’.

Personlighedstyperne er inddelt i fire overgrupper: Forår, sommer efterår og vinter, og under hver findes yderligere fire underkategorier: Klar, dyb, blød, eller ægte, som afgøres af, hvor meget skær af enten grå eller klar farve, der findes i den pågældende hudtone. Systemet kigger ikke på konkret hudfarve, men snarere på de undertoner og farver, der findes i hver unikke hud, så det handler altså ikke om etnicitet.

Og resultaterne er åbenbart lidt af en åbenbaring, for dem, der har ladet sig analysere, som på TikTok lystigt beretter om, hvordan den nye viden om deres farvearketype har påvirket deres liv.

Brugeren @JigglyJulia kunne altså dramatisk fortælle, at hun “ … har brugt tusindvis af dollars på guldsmykker, for at få at vide, at min hud har kølige toner og sølv klæder mig bedre. Mit hjerte er bogstaveligt talt knust.”

For andre betyder farveanalysen, at de får at vide, at deres yndlingsfarve – ofte sort – ikke klæder dem. For man skal åbenbart være en rendyrket type ’vinter’ for at se godt ud i sort.

Men selv om det lyder overfladisk kun at få analyseret, hvorvidt man helst skal gå med guld eller sølvsmykker, og om man skal holde sig fra farven sort eller ej, så mener fortalere for farveanalysen, at den altså siger mere om ens personlighed, end det øjet umiddelbart ser – præcis som vi kender det fra astrologien.

For ligesom man kan forklare visse personlighedstræk ud fra hvilken dag, man er født – eksempelvis at folk, der er født i Jomfruens tegn skulle være perfektionister – kan ens farvekompleksitet åbenbart også forklare hvordan man agerer.

Hvis man skal tro TikToks skare af selvbestaltede eksperter betyder farveanalysen overordnet, at dem der hører til kategorierne ’vinter’ og ’sommer’ har køligere toner i huden, mens ’forår’ og ’efterår’ har varme toner.

Hvis undertonerne samtidig er nedtonede, eller det, de i farveanalysen kalder ’grå’, så hører man til underkategorien ’blød’. Hvis ens undertoner i huden er mere klare, hører man til underkategorierne ’ægte’ eller ’klar’. Man kan over en bred kam koble ansigtets farvesætning sammen med personlighedstræk og sige, at dem, der er blødere i kanterne, deler mange kvaliteter med astrologiens vandtegn og dem, hvis nuancer er kraftigere deler træk med ildtegnene.

Den koreanske farveanalyse, der lige nu vinder indpas på de sociale medier, argumenterer også for, at metoden ud over at besvare det oldgamle spørgsmål om, hvad der egentligt klæder en bedst, også kan diktere hvilken type parfume, man skal gå efter. Hører man til en ’dyb’ farvekategori kan man gå efter tungere dufte som musk og træ, mens eksempelvis en ’klar vinter’ vil drage fordel af en duft med botaniske noter og krydderier som ingefær og enebær.

Så mon farveanalysen bliver det næste personlighedstræk folk kommer til at definere sig selv ud fra? Vi får se.

Læs mere om:

Læs også