Dit emojibrug afslører, hvor gammel du er
Caroline Wilms. Shutterstock
Emojis er et fantastisk værktøj til at udtrykke sig, når man kommunikerer på de sociale medier og over sms.
Men det er primært de ældre, der gør brug af de små humørikoner, viser et nyt forskningsprojekt fra Københavns Universitet, som har undersøgt de sproglige generationsforskellige mellem unge og deres forældre.
For selvom vi navigerer på de samme online platforme, er sproget forskelligt.
- De unge sender kortere beskeder, går mindre op i tegnsætning og bruger færre emojis end deres forældre, siger Marianne Haugaard Hansen, der var studentermedhjælper på projektet og skrev sit kandidatspeciale ud fra det.
Det tager for lang tid
- Jeg tror, jo ældre man bliver, jo mere vild er man med de der emojis, siger Lea på 15 år, der har været en del af undersøgelsen.
Og det tyder på, at hun har ret.
Selvom hjerteikoner, thumbs up og grinegræde-emojis godt kan opfattes som et ungdomsfænomen, er det mere noget, man ser blandt de unges forældre, viser det sig.
Hvorfor?
- Det har jeg ikke tid til, siger Laura på 16 år, der også har været en del af undersøgelsen.
Det tager simpelthen for lang tid at ændre tastatur for at gå ind og vælge emojis og sidde og finde ud af, hvad der passer til det, man mener, forklarer hun.
De unge udtrykker sig i stedet mere med ord som ”haha”, ”lol” og ”omg,” og så bruger de også i højere grad Snapchat, hvor de kan bruge deres eget ansigt i stedet for.
- De vil hellere have tempo og flow i deres kommunikation. Det minder lidt mere om at tale rigtig sammen, siger Marianne Haugaard Hansen, der også understreger, at forskellen mellem at tale og skrive sammen flyder mere sammen, når det foregår sådan.
Men de unge og deres forældre forsøger dog stadig at tilpasse sig hinanden, når de skriver sammen.
De unge gør sig mere umage med komma, når de skriver til deres forældre, og føler sig også lidt forpligtet til at sende emojis tilbage, hvis deres forældre gør det, viser forskningsprojektet.
Derudover vælger forældrene også at skrue ned for de lange beskeder og sende færre emojis.
De unge vil ikke ligne deres forældre
Selvom de unge ikke gider emojis, mener Marianne Haugaard Hansen ikke, at de er på vej ud.
At de unge ikke vil bruge dem, kan ses lidt ligesom en trend. Hvorfor den trend er kommet, har Marianne Haugaard Hansen også et bud på.
- Jeg tror, det er sket som en reaktion på, at de er unge og vil ikke ligne deres forældre. Forældrene har taget de sociale medier til sig, med alt hvad det indebærer, og det er de unge gået lidt kontra på, siger hun.
Men frygt ej!
Hvis du også godt kan lide at have de farvestrålende humørbomber til at udtrykke dig online, hører du stadig til størstedelen af befolkningen, som bruger dem, siger Marianne Haugaard Hansen.
Forskningsprojekt "SoMeFamily" er udført af Københavns Universitet og støttet af Danmarks Frie Forskningsfond. Projektet er lavet med udgangspunkt i 60 teenagere på et gymnasie i København og deres forældres kommunikation på tværs af online platforme.