Familieliv

Dagbog fra en barsel i Thailand

20. december 2010
af Maj Carboni
Dag 1: FlyveturenGodt nok havde vi fået at vide, at thailændere er glade for børn, men vi blev alligevel overraskede, da den ene stewardesse efter den

Dag 1: Flyveturen
Godt nok havde vi fået at vide, at thailændere er glade for børn, men vi blev alligevel overraskede, da den ene stewardesse efter den anden resolut tog Bertram op i armene, gav ham kys på munden og lod ham stikke fingrene dybt ind i deres mund for at undersøge deres tænder. For Emil var flyveturen et eventyr i sig selv. Han spejdede ud af vinduerne, pakkede flymaden op, som var det en gave og så lidt film på sin bærbare dvd, før han lagde sig til at sove resten af turen. Det krævede derimod fem timers hoppen og sang i mellemgangen, før Bertram faldt i søvn. Han sov to timer udover to sæder, mens mor måtte sidde på gulvet.

Psykologens tips til rejsen

Før turen
Tænk over rejsemålet
Husk at mærke efter, hvad I vil have ud af turen. Skal I slappe af eller have nye oplevelser? Skal det være bekvemt eller udfordrende? Husk, at indtænke jeres børn. Mange drømmer om at krydse USA i bil med børnene, men man skal huske, at afstandene er store og det er begrænset hvor lang tid børn gider sidde i en autostol. Man skal også overveje, hvordan man har det med sikkerheden eller manglen på samme. Man kan tænke over, hvordan man reagerer når man er hjemme hos nogen, der ikke har børnesikret lejligheden. Hvis man stresser meget over det, skal man måske vælge et civiliseret land, hvor det for eksempel er muligt at køre i biler med autostole.

Vær realistisk
Lad være med at glorifisere turen, men husk på, at det stadig er hårdt arbejde at passe to små børn, selvom man tager på ferie. Der skal stadig koges grød, laves flasker og soves middagslur. Det er ikke sikkert, at der er de store muligheder for at slappe af i en liggestol på stranden, tage på sightseeing eller spise romantisk middag i strandkanten, som man har været vandt til på tidligere rejser uden børn.

Afstem jeres forventninger
Mor og far skal sørge for at tale om deres forventninger til rejsen. Det kan for eksempel være en aftale om at give hinanden nogle timer fri i løbet af dagen, hvor den ene kan få lov til at gå på stranden eller shoppe, mens den anden tager sig af børnene. Det kan også være, at den ene forælder tager det store barn ud på små oplevelser, mens den lille sover til middag.

Under turen
Vær forberedt
Sørg for at være på forkant med alt det, du kan. Tænk over, hvad du kan gøre for at gøre ventetid på rejsen hyggelig og sjov. Hvis der for eksempel er ventetid i lufthavnen, så undersøg om der er en svimmingpool på taget (det er der i Singapore) og hav badedragten parat i håndtasken. Hav bøger, legetøj, yndlingsbamsen eller puttekluden med i tasken.

Gå på kompromis
Forældrene har ofte en masse ambitioner om, hvad man skal nå på rejsen. Måske ærgrer man sig over ikke at få set det nærliggende tempel eller Grand Canyon nu hvor man har chancen, men man bliver nødt til at gå på kompromis med sine egne ønsker. Man må gøre op med sig selv, hvis behov det er der skal opfyldes. Er det børnenes behov eller ens eget? Det vil kræve valg og fravalg. Hvis man vælger at tage på sightseeing skal man være forberedt på, at børnene måske bliver umulige i varmen.

Giv slip
Det er normalt at være stresset den første tid. Man har sikkert haft travlt inden afrejsen med at ordne de sidste ting, og så kan det tage flere dage at komme sig over jetlag'et. Der gælder det om forsøge ikke at blive for irriterede på hinanden og slippe ansvaret fra hverdagen derhjemme. I det hele taget skal man øve sig i at give lidt slip og acceptere, at man ikke kan kontrollere det hele. Hvis der er noget, som man gerne vil ud at se, er det ikke sikkert, at får lavet hjemmelavet grød den dag, men så må man købe noget færdiglavet. Et helt essentielt ord er "pyt".

Kilde: Psykolog Camilla Holmgaard

Dag 4: En elefant med autostol, tak
Efter tre dage ved strand og pool, skulle der ske noget. Vi havde lovet Emil en tur på elefantryg, så vi bestilte en "elefantsafari" gennem hotellet i den tro, at det hele ville glide lidt lettere. Vi endte med at stå halvanden time i bagende middagshede, fordi vi insisterede på at blive kørt i en bil med sikkerhedsseler, som turagenten havde lovet - og ikke den motorcykeltaxa med åbent lad, der dukkede op. Da der endelig blev fremtryllet en minibus (uden sikkerhedsseler) kørte vi ti minutter op ad en bakke, hvor vi satte os op på en nødtørftigt fastbundet træbænk med vores tre-årige dreng og baby i en bæresele - på en elefantryg tre meter over jorden. Måske skal vi bare glemme alt om autostole, sikkerhedsseler og andre hysteriske tiltag og nyde turen, ligesom Emil, der havde sit livs oplevelse højtsvævende i junglen uden den mindste angst for at falde ned.

Dag 7: Så er vi landet
Præcis en uge efter afrejse er det som om, at vi for alvor er landet og har fundet en rytme. Nerverne sidder ikke så yderligt mere, vi vrisser ikke af hinanden og kæmper knap så meget om, hvem der skal have nattevagten og hvem, der skal lægge Bertram til at sove midt på dagen. Vi er blevet overraskede over, at der på trods af, at vi hverken skal lave mad, gøre rent eller vaske tøj, er mange praktiske ting, der hele tiden skal klares. Der skal laves grød, vaskes sutteflasker, smøres solcreme på og pakkes strandtaske. Bare det at komme ud af døren tager en evighed.

På nyhavn.dk kan du finde de mest spektakulære oplevelsesrejser til Thailand

Dag 11: Råd til luksus
Normalt kan man altid forestille sig, hvordan et sted kunne være bedre. Tænk hvis der var et boblebad med udsigt ud over hav, jungle og fantastiske klippeformationer. Tænk hvis man havde en balkon på størrelse med en mindre lejlighed med både liggestole, plads til børneleg og en spiseafdeling med udsigt over palmestrand og limstensklipper. Tænk hvis man om aften kunne spise frisk hummer ad libitum ved stranden i cikadesang og bølgebrus. Her har vi det hele. Fem dage i eksotisk luksus, som man ellers kun kan drømme om. I Thailand er det til at betale.

Dag 14: En "almindelig" morgen i tropeparadis
Jeg stod op i solopgangen og gav den lille mad på terrassen og nød udsigten over det blikstille hav i morgensolen. Da jeg skal ind efter en kop kaffe på værelset, sætter jeg Bertram på terrassegulvet et øjeblik og står pludselig ansigt til ansigt med en abe, der er hoppet op på gelænderet. Jeg skynder mig at fiske Bertram op, løber ind på værelset og smækker skydedøren i lige dele skræk og begejstring.
"Der er aber på altanen," råber jeg, hvilket får Emil og far hurtigere ud af sengen end nogensinde. Den næste time kan vi gennem værelsets panoramavinduer se, hvordan de piller ved vores badebukser, drikker af vores vanddunke og stikker af med Bertrams grød med både kop og ske. Bertram skriger af begejstring. Da de er forsvundet og vi vover os ud for at gå ned til morgenmadsrestauranten, spejder vi op i træer og palmer for at få øje på aberne. Der er både kokosnødder, bananer og papaya i træerne, men ingen aber. Vi forestiller os, at de bor i grotterne, som man kan se oppe ad bjergsiden. Så ser vi et langt firben på stien, en kolibri der spiser nektar fra en stor rød blomst og går forbi et lille vandfald, hvor der svømmer guldfisk. Bertram spjætter fornøjet i bæreselen. Mens vi spiser morgenmad, får Emil lov til at fodre fiskene med noget af det lækre brød fra bagerbuffeten og pludselig kommer der en meter lang øgle svømmende forbi. Efter morgenmaden går far og Emil i poolen og mor tager en slapper på terrassen, mens Bertram får en lang lur i værelsets kølighed.

Dag 20: På oplevelse gennem en tre-årigs øjne
Mens Bertram tager sin middagslur med far, tager jeg på opdagelsesrejse med Emil. Vi går over på den anden side af halvøen og finder en ny strand med klipper, hvor en lille gruppe klatrer op ad klippevæggen. I en lille strandbar får vi os en frisklavet mangojuice og kigger på de lokale fiskere, der tager ud med deres både. Det er en stor oplevelse for en lille mand. Hvor er det dejligt at opleve verden gennem hans øjne og have så meget tid sammen.

Dag 27: Et nyt bånd er knyttet
Solen er ved at gå ned og vi sidder med en kold øl på stranden og ser, hvordan havet og klipperne skifter farve. Emil giver Bertram en ske til at grave i sandet med og kravler rundt på alle fire og leger hund, mens Bertram griner højlydt. Deres forhold er blevet meget tættere i den måned, hvor vi har været af sted. De tumler rundt i sengen sammen, når vi er på værelset og pjasker med vand i poolen. Bertram er pludselig blevet en lille legekammerat for Emil i stedet for en kedelig baby, som man kun kan ae.