Lær din dreng at læse og regne
Mange drenge har det sværere i skolen end piger - både læsning og regning keder dem, og så giver de op.
Men drenge er ikke dummere end piger, de skal bare kunne se meningen med det, de lærer. Det påpeger familieeksperten Charlotte Højlund, som også har personlig erfaring fra sine egne sønners læreprocesser:
- Da min ældste, Sebastian, begyndte i skole, havde han det svært med at læse. Han var god til tal, men bogstaver og læsning var han ikke meget for. Indtil han opdagede 'Ringenes Herre'. Vi havde filmene på engelsk med danske undertekster, og han sad med fjernbetjeningen, som han satte på pause ved hvert nye billede, så han kunne nå at læse teksten. I løbet af kort tid læste han uden problemer, fortæller hun.
Læs også: Gode råd til skolestart
- Min søn, Sophus på otte år, har det omvendt. Han er stærk i dansk, men har svært ved matematik. En dag prøvede jeg at give ham opgaver, der interesserede ham: Hvis en pakke fodboldkort koster 10 kroner, og du har 40, hvor mange pakker kan du så få? Det viste sig, at Sophus sagtens kunne regne, han skulle bare kunne se meningen med det, fortsætter Charlotte Højlund.
Her får du familieekspertens tips til læsning og regning
Læsning:
¤ Læs højt - højtlæsning er en enorm motivationsfaktor.
¤ Når han har lært at læse, kan du få ham til at læse højt for de yngre søskende.
¤ Find bøger, der interesserer ham - fagbøger er generelt et godt bud til drenge.
¤ Læs alt, I ser: Butiksskilte, gadenavne, tekst på varevogne og historierne på morgenmadspakkerne.
¤ Lad ham se film med undertekster og giv ham fjernbetjeningen, så han kan følge med.
Regning:
¤ Lad ham fortælle prisen på varerne, når I køber ind. Læg priserne sammen og gang to og tre pakker.
¤ Giv ham små regnestykker med ting, han interesserer sig for. Det kan være fodbold, tøj, lommepenge og fredagsslik.
¤ Øv tallene med de mindste, hver gang chancen byder sig. Spørg for eksempel efter nummeret, når I ser en bus.
¤ Øv tallene fra bilers nummerplader. Begynd med 10'erne, så 100'erne og til sidst det samlede tal.