Annonce
Familieliv
5. juli 2024

Tag en getaway med familien til Nordens største forlystelsespark

Det tager ikke meget mere end 3 timer at sejle fra Frederikshavn til Sveriges næststørste by Gøteborg, og her finder du meget mere end blot den svenske idyl. Influencer og skønheds- og rejseskribent Marie Hindkær tog turen over Kattegat og checkede ind i forlystelsesparken Liseberg med sine to børn.
Af: Annonce for Stena Line og Liseberg. Tekst: Marie Hindkær

Jeg overdriver ikke, når jeg siger, at mine børn havde glædet sig i flere uger – i en sådan grad at spændingen gjorde det svært at falde i søvn aftenen før. Men endelig kom dagen, hvor vi sammen gik ombord på færgen i Frederikshavn og satte kursen mod Gøteborg – eller nærmere bestemt Liseberg. For selvom Gøteborg også byder på både museer, shopping og svensk idyl, var forlystelsesparken vores eneste mål med turen.

Det første vi gjorde da vi kom ombord på færgen var at finde en restaurant. Der var flere at vælge imellem, men (naturligvis) valgte vi den, der serverede svenskernes hofret, köttbullar med mos og lingon. Og det smagte! Efterfølgende var vi et smut forbi Game Zonen, hvor børnene havde en fest med de mange forskellige videospil, inden vi satte os i solen på det øverste dæk. Her gik resten af turen med Uno og afslapning – i det hele taget var det en meget afslappende måde at rejse med to mindre børn på.

Efter lidt mere end 3 timer på vandet gik vi i land i Gøteborg – og her hoppede vi på sporvognen direkte til Liseberg. Vi skulle bo på Liseberg Grand Curiosa Hotel, og imens jeg tjekkede ind og fik vores værelse løb børnene op ad trapperne til anden sal, og rutschede ned i lobbyen i en kæmpe rutschebane med tunnel. Dermed var forventningerne til hotellet og Liseberg ligesom sat.

Og det skuffede bestemt ikke. Oppe på værelset havde vi nemlig udsigt over det meste af parken, og jublen blev om muligt endnu større, da børnene opdagede at hotelværelset var indrettet med et mindre børneværelse med køjeseng. Og jeg kunne dermed se frem til at have en dobbeltseng helt for mig selv. Luksus.

Dagen efter fik vi alle tre spændt et turpas om håndleddet – og så kunne intet stoppe os. Udover en højdegrænse, der gjorde at Wilma på 6 år ikke kunne prøve de vildeste forlystelser (og tak for det). Vi lagde ud med Lisebergbanan – en rutchebane, der bestemt ikke behøvede at være vildere end den var – og som i øvrigt blev Wilmas favorit. Jeg har faktisk ikke tal på, hvor mange gange vi prøvede den. Oskar på 9 var derimod vild med rutchebanen Balder, der er en af verdens største trærutschebaner med en hæsblæsende høj fart og et meget dybt fald. To andre favoritter hos Oskar var Hanghai, der spinnede rundt og rundt samt Luna – endnu en rutchebane, der først stopper, når vognene er på en lodret opadgående skinne. To the moon! Min favorit var Skepp o’skoj som mange nok kender som ‘træstammen’ fra diverse danske sommerlande – man bliver plaskvåd, og den er bare mere sjov end skrigende vild.

Aftenen sluttede vi med middag på hotellets kinesiske rooftop restaurant Mei Rose. Maden var virkelig god og er vejret godt kan man sidde ude – og der er masser af plads til børn, der smutter tidligt fra bordet. I det hele taget er der plads til børnene overalt på Liseberg Grand Curiosa Hotel, og uanset om du er barn eller forælder, føler du dig velkommen.

Der er ingen tvivl om, at en getaway som denne er på børnenes præmisser, men ret unikt formår Liseberg (både hotel og forlystelsespark) at gøre det til en sjov og uforglemmelig oplevelse for både børn og forældre. Min eneste opgave på turen var sådan set bare at nyde nærværet med mine børn og skabe nogle dejlige minder sammen som familie.

Om Stena Line og Liseberg

Stena Lines færger mellem Göteborg og Frederikshavn byder på en både hurtig og komfortabel rejse mellem Danmark og Sverige. Med tre færger koblet til ruten, en rejsetid på 3 timer og 30 minutter og flere daglige afgange, kan du altid finde et tidspunkt, der passer til din tidsplan.

Se her, hvordan du kan rejse med en af Stena Lines færger til Göteborg.

Ombord på Stena Lines færger kan du nyde lækre måltider i forskellige restauranter og caféer, mærke den friske havluft på soldækket, underholde dig selv med en række spil i Game Zone, eller lade de yngre børn lege i Happy World. Som et plus kan hele familien også finde gode tilbud på alt fra parfume og slik til elektronik og gaver.

Liseberg er et af Nordens mest besøgte turistmål, og rangeres som en af Europas bedste oplevelsesdestinationer. Siden 1923 har millioner af mennesker kunne mødes i forlystelsesparken, hvor man i løbet af tre sæsoner; sommer, Halloween og jul, kan nyde godt af 43 sjove forlystelser.

Ved at tage til Liseberg med Stena Line er der altså rig mulighed for at skabe en skøn og mindeværdig familietur.

Læs mere om Liseberg her.