Sexlegetøj er ikke længere tys tys: "Det er med til at højne liderligheden"
Foto: Ernst Van Norde/Ritzau Scanpix
Sexlegetøj slog for alvor i gennem, da ”Sex and the City”-serien første gang tonede frem på skærmen i 1998.
Her støder vi flere gange på sexlegetøj, og vi bliver blandt andet præsenteret for ”The Rabbit”, der får Charlotte til at tvivle på, om hun nogensinde kommer til at nyde sex med en mand igen.
Der blev åbnet for ideen om, at sex ikke kun behøver at være med en partner, men at det også kan være med en selv.
Men det var stadig ikke noget, der blev snakket højt om, modsat nu.
For sexlegetøj har efterhånden vundet plads i mainstreamen og kan blandt andet ses både i reklamer i tv’et, på hylderne i Normal, og sidder du og scroller gennem Instagram, er det heller ikke usandsynligt, at du støder på det der.
Fokus på sexlegetøj
De sociale medier er nemlig i høj grad præget af trends, der sætter fokus på specifikke emner.
Det har vi set flere gange med både kropspositivitet, #Metoo, Black Lives Matter og nu også kvinder lyst i form af sexlegetøj.
- På den måde kan de sociale medier være med til at bryde tabuer og sætte fokus på vigtige emner, herunder også seksualitet, siger klinisk sexolog Maj Wismann.
Hun er glad for alt, der er debatskabende i forhold til seksualitet, så længe der ikke bliver peget fingre eller fordømt.
Sexlegetøj giver flere tangenter at spiller på og er med til at højne liderligheden og give nogle andre orgasmer end normalt
- Jeg tror, det er med til, at folk ikke føler sig alene med det, og det kan være med til at inspirere andre, der kunne have lyst til at prøve sexlegetøj.
- Derudover sætter det tanker og samtaler i gang om kvinders seksualitet og deres egen fornøjelse, fortæller hun.
En normal del af sexlivet
Spørger man Maj Wismann, er hendes indtryk, at sexlegetøj er blevet en helt naturlig del af folks sexliv.
- Mange har fundet ud af, at det er et dejligt supplement til singlesexlivet og solosexlivet i parforholdet, men også til at lege med sin partner med. Så jeg tænker, at det er sådan en ting, der bliver mere og mere aftabuiseret.
- Det giver flere tangenter at spille på og er med til at højne liderligheden og give nogle andre orgasmer end normalt. Og for nogen kan det måske give den første orgasme nogensinde, siger hun.
Ifølge Projekt Sexus, en dansk undersøgelse om danskernes forhold til seksualitet, har 30 procent, ud af 31.808 adspurgte, prøvet at bruge sexlegetøj.
Derudover har yderligere 18 procent fantaseret om det, men endnu ikke prøvet det.
Sexlegetøj er så normalt, at du kan købe det i Normal
Det er alle aldersgrupper, der har prøvet sexlegetøj af, men det er særligt dem mellem 25 og 54 år, der har været mest aktive med det.
En ting alle aldersgrupperne har tilfælles, er, at det er kvinderne, der har prøvet mest i forhold til sexlegetøj.
Det hænger muligvis sammen med, at det er kvinderne, der i høj grad har domineret sexlegetøjsmarkedet.
Men sådan bliver det nødvendigvis ikke ved med at være.
Det er først de seneste år, hvor udviklingen af sexlegetøj til mænd for alvor har taget fart, og Maj Wismann forudser, at der kommer til at ske den samme udvikling af synet på sexlegetøj til mænd, som der er set hos kvinderne.
At det først sker nu, tror hun, kan have noget at gøre med, at mænd ikke har haft noget, de kunne spejle sig i, når det gælder sexlegetøj, hvor kvinder har siddet og set ”Sex and the City” i over 20 år nu.
- Vi ser ikke rigtig serier med mænd, hvor de sidder og snakker om, at de i ny og næ hygger sig med en fleshlight, eller at de har købt et onaniæg.
- Det virker altså ikke til, at det er det emne, der bliver talt mest om mellem mænd, men måske det ændre sig snart.