Selvudvikling
14. juni 2016

Londons borgmester forbyder reklamer med body-shaming i metroen

Hvornår sker det i Danmark?
Af: Nadia Laas Hansen
Kropsidealer

Londons borgmester Sadiq Kahn har fået nok af reklamer i den offentlige transport, som promoverer et urealistisk kropsideal. Derfor har han nu forbudt den slags reklamer, som han omtaler i sit Facebook-opslag her:

I den offentlige transport kan du ikke selv slukke for reklamer, som du kan i radio, tv og på nettet. Sådan lyder begrundelsen for, hvorfor det er så vigtigt, hvilke reklamer unge mennesker - og mennesker i det hele taget - bliver præsenteret for i det offentlige rum.

"Ingen bør føle sig presset til at leve op til et urealistisk kropsideal, når de benytter sig af den offentlige trafik i London. Jeg agter at sende et klart og tydeligt signal til reklamebranchen på dette område," siger borgmesteren til Standard.co.uk.

Læs også: Sindssygt! Denne model blev droppet, fordi hun var for tyk

Sadiq Kahn er selv far til to teenage-piger og fortæller, at han er "ekstremt bekymret" for den slags reklamer, der kan virke nedværdigende overfor kvinder og få dem til at skamme sig over deres kroppe.

"Det er på tide, vi får sat en stopper for den slags," siger han.

Forbuddet træder allerede i kraft fra juli 2016, hvor reklamer med body-shaming altså ikke længere eksponeres i busser, tog og i "Tuben", som metroen i London bliver kaldt.

Læs også: Din krop er fantastisk - lær at elske den!

Kropsidealer er også til debat i Danmark

Det er ikke kun i London, at debatten om kvindekroppen er på dagsordenen. Herhjemme har der denne sommer været tale om retten til at gå i bikini uanset, hvordan man ser ud. Den bevægelse bakker Q's læsere op om. Her kan du se nogle af de bikini-billeder, de selv har bidraget med.

kurver

Læs mere om:

Læs også