Smid bukserne og red liv
foto: PR
Det er naturligvis helt frivilligt om man vil smide bukserne foran genbrugscontaineren eller man hellere bliver hjemme og putter det hele i sorte poser. I bund og grund handler det om, at gøre en forskel med det tøj, som man ikke længere bruger.
Vi er blandt de mest tøjforbrugende folk i verden. Hver dansker køber i gennemsnit 16 kg tøj. Det er 35 % over verdens gennemsnit, og gør os til de førende tøjforbrugere i norden. Årligt kasseres mere end 89.000 ton tøj, og kun tre procent genbruges, dvs. 97 % af det tøj vi køber ender på lossepladsen ellers forbrændes i stedet for på bøjler i genbrugsbutikkerne.
"Det er heldigvis moderne at købe genbrugstøj, men vi oplever, at der er flere købere, end der er givere. Det håber vi, at kampagnen her kan ændre på. Smid bukserne - du gør det til et godt formål," udtaler Tina Donnerborg Chef for Røde Kors genbrug.
Projektet foregår i et samarbejde mellem Røde Kors, Dansk Mode & tekstil og Prime Cargo og formålet er, ud over at skaffe genbrugstøj, også at få fokus på genbrug som en genvej til at gøre en forskel for sårbare mennesker både i Danmark og ude i verden.
> 4 grunde til at vi elsker skandaler
"Kig i klædeskabet, put det du ikke længere bruger i en pose, og aflevere det i en af vores butikker eller containere 5. november. Har du lyst til at gøre en ekstra indsats, så kan du opfordre din virksomhed til at deltage. Prime Cargo kommer og henter tøjet helt gratis på jeres arbejdsplads."
"Jo mere lækkert tøj vi har at sælge, jo flere penge har vi til hjælpearbejdet i ind og- og udland. Det er en nem måde, at hjælpe udsatte og sårbare rundt om i verden og herhjemme." siger Tina Donnerborg chef for Røde Kors genbrug
Hver pose gør en forskel! Læs mere eller tilmeld din virksomhed på www.rødekors.dk/tøjindsamling