Er du gift med facebook?
Foto: All Over
"Så har Valdemar sovet igennem i nat," "Så er der ellers stegt frikadeller til hele gaden" … eller dét, der er langt værre. Eller bedre. Du kender dem godt, de evindelige opdateringer, hvor enkelte er noget mere flittige med opdateringerne end andre. Til stille jubel. Eller stor irritation. En iscenesat virkelighed eller bare hyggelige meldinger? Fedt eller dybt overfladisk?
Se mig på Facebook!
For hvad er det for et behov, vi vil dække? Er der noget, vi mangler i vores liv, når vi har behov for at dele stort og især småt med alle og enhver? Indhold, venner, en ventil og en modtager til det, man har oplevet? En mand, f.eks.?
"Hvis man er single, mangler man måske en at dele med, det er jo ikke så underligt," siger psykolog Mette Holm til Oestrogen.dk.
"På Facebook anerkender og liker folk en. Det er helt banalt, men vi har brug for det, og det ligger i os, og på Facebook har vi en fornemmelse af hinanden, en kontakt til vores netværk, som vi måske ellers ikke ville have."
OM PSYKOLOGEN
Mette Holm er autoriseret psykolog og medlem af Dansk Psykolog Forening
Hendes kerneområder er selvværd, parforhold og trivsel i familien
Hun tager udgangspunkt i følgende terapeutiske retninger:
Kognitiv terapi
Systemisk terapi
Psykodynamisk terapi
Eksistentialistisk terapi
Læs mere om Mette Holm her!
Medielir og massepsykoser
Banalt, ja. Og dejligt. Men også alt muligt andet.
"Facebook bliver hurtigt til en massepsykose, fordi det tit bliver en opdatering bare for opdateringens skyld. Der bliver så meget varm luft og så meget larm, når folk har behov for at dele ligegyldigheder, som handler om absolut ingenting," siger Holm, der selv er på Facebook og bruger det både personligt og forretningsmæssigt - uden at være hende, der opdaterer mange gange dagligt.
Facebook til business og pleasure
Det er der en del, der gør. For mens du måske oplever, at dine veninder opdaterer mindre, så er der en tendens til, at enkelte giver den fuldstændig gas og poster meget ofte. Dét planter vedkommendes navn i din bevidsthed, og måske er det netop dét, der er meningen.
"Jeg har selv tænkt over, om der ligger en eller anden smart amerikansk business-tanke bag, for der er flere og flere kompetente forretningskvinder, der opdaterer så mange gange om dagen, at det må være bevidst og en del af en strategi," siger Mette Holm.
"I så fald er det virkelig smart markedsføring."
Facebook - for lidt eller for meget?
Og om det er dit firma eller dig selv, du markedsfører, gør ikke den store forskel. Af og til hænger det forretningsmæssige og det personlige sammen, og under alle omstændigheder er det det samme, vi vil ha' ud af det: Opmærksomhed. Og måske er det ikke så underligt.
"Facebook skaber netværk, hvis det bruges rigtigt. Vi vedligeholder vores relationer, og man skal jo ikke være dommer over, hvornår folk gør dét for meget eller for lidt. Man kan jo også sige, at hvis du får en bedre dag af at opdatere, og hvis du selv tror på dét, du siger, så er det jo godt," forklarer Holm.
"Men det er - også - en pseudoverden på Facebook."
En pyntet virkelighed
For hvor ærlig er du egentlig, når du opdaterer? Smider du det grimmeste billede på, eller udvælger du nøje - både ord og billeder? Ja, sandsynligvis.
"Vi vil jo gerne forføres selv, og vi vil gerne forføre andre. Vi bestemmer selv det hele og iscenesætter det pæne, som vi vil, selv om det er løgn, halvdelen af det, " siger Mette Holm.
"For her går det godt … uanset hvordan det går. Og også selvom jeg lige er blevet skilt … jeg kan klare det hele, kan I selv se. Dét billede tilrettelægger vi selv."
Facebook - med omtanke …
Så Facebook … fantastisk eller for meget? Ifølge Mette Holm ER det et sted midt i mellem.
"Der er gode ting at sige om Facebook, men man skal nok ikke leve sit liv der. Hvis man bruger det med omtanke og faktisk godt kan leve uden dét rush, facebook og likes giver, så kan det være rigtig godt. Det skal bare bruges ordentligt."