Sådan lærer dit barn bedst
Foto: Vanna Envall
Hvordan lærer man bedst sit barn at tale, skrive - eller noget helt andet for den sags skyld?
Man kan selvfølgelig godt sætte sig ned sammen med barnet og kigge i en bog, men man får hurtigere og bedre resultater, hvis man også forsøger at komme noget bevægelse og leg ind i indlæringen.
Leg er børns naturlige måde at lære på
Det forklarer Lotte Salling, der har skrevet en række bøger om, hvordan børn lærer, når de er fysisk aktive.
Læs også: Styrer du dit barns leg?
- Hvis det var naturligt for børn at sidde stille for at lære og udvikle sig, ville de ikke lege på den måde, de gør. I legen forenes snak og kommunikation helt naturligt med fysisk aktivitet, uanset om det gælder finmotorisk pillen ved små legoklodser eller en mere grovmotorisk hoppen, løben og klatren, siger hun.
Remser og fagter styrker indlæringen
Lotte Salling bygger bl.a. dette på flere undersøgelser, der viser legens gavnlige effekt på indlæringen af f.eks. sprog.
Læs også: Styrk dit barns sprog
- Forskning viser, at hjernen husker bedre, når krop og sanser aktiveres. Når et barn eksempelvis siger et bestemt ord, sætning eller remse, samtidig med at kroppen aktiveres med fagter eller bevægelse, styrker det indlæringen. Den fysiske rytme understøtter rytmen i sproget, og den sansemotoriske oplevelse forstærker den indlæringsaktuelle oplevelse og skærper hjernens evne til at huske og lagre, forklarer hun.
Bevægelse hjælper hjernen på vej
Fysiologisk sker der det, at bevægelsen sætter gang i hjertet og pulsen, så der kommer blod og frisk ilt til hjernen og resten af kroppen. Man danner desuden stoffet dopamin under fysisk aktivitet.
Læs også: 13 måneder gammel pige kan læse
- Det er et kemisk stof, som får os til at føle os godt tilpas. Derfor er det logisk, at fysisk bevægelse kombineret med indlæring giver børn mere glæde og øger deres lyst til at deltage og høre efter, siger Lotte Salling.
Indestængt energi blokerer koncentrationen
Da hun for 10 år siden begyndte at lave oplæsningsbesøg med sine rim- og billedbøger, observerede hun, hvordan nogle af børnene hurtigt blev urolige.
Læs også: Lær dit barn at tale
Efter nogle minutter kunne de ikke høre efter, enten fordi hjernen 'døsede hen', når kroppen ikke blev brugt, eller bare fordi de havde så meget indestængt energi, som blokerede for deres koncentration.
Lege giver bedre og længere koncentration
Lige så snart hun derimod krydrede oplæsningen med klap, tramp, musik og sang, skete der noget. Det blev langt lettere at fastholde dem - også selvom de arbejdede en hel time med sprogaktiviteter og oplæsning.
Læs også: Lær din dreng at læse og regne
- Pludselig fik børnene nemlig deres behov stillet for kropslig aktivitet samt sjov og leg, og derudover fik de stimuleret deres intellektuelle nysgerrighed, fortæller Lotte Salling, som derfor opfordrer såvel forældre som pædagoger og lærere til at bruge bevægelse så meget som muligt i deres daglige læringsaktiviteter med børnene.
Læs også: