Skønhed
23. februar 2011

Dommerpanelet for Danish Beauty Award udpeger skønhedstendenser for 2011

Hvert år uddeles præmier til de bedste skønhedsprodukter, nu udpeger dommerpanelet skønhedstendenser for 2011
Af: Redaktionen
https://imgix.femina.dk/media/9c697e4a1aaf4e35b2be7664d39861d5.jpg

Danish Beauty Award er en pris der uddeles hvert år i kosmetikbranchen til årets bedste skønhedsprodukter, og dommerpanelet har udpeget de 10 vigtigste tendenser i 2011 som i får her.

1. Primetime
Golden Girls og Primetime kvinder er bare to af de etiketter, der sættes på tidens attraktive voksenhed. Der, hvor man går efter den bedste udgave af sig selv. Det er cocktailen af oprør tilsat indflydelsen fra Sex and the City og Desperate Housewives, der sætter spot på, at livet for alvor leves i 40'erne, 50'erne og …. Primetime-kvinderne kalder sig mindre naive og mere factsorienterede. På skønhedshylderne går de efter fugtmættende serummer, solbeskyttelse med skyhøje faktortal, troværdige antirynke-ingredienser og oplysende pleje mod ujævn pigmentering.

2. Neo-natur
2011 åbner op for en redefineret naturlighed, hvor det at være grøn kan være andet og mere end økologi. F.eks. begrænset emballagebrug, naturlige ingredienser, biodynamik, og hensynsfuld produktion og handel. Frem for alt handler det om, hvad der er i produkterne - ikke det modsatte.

3. Mere af mere
Internationalt er tendensen døbt den store 'Up-Do', hvor blandt andet tv-serien Mad Men har sat sit aftryk med masser af luft i lokkerne og sexet, ladylike makeup. Hårlak, volumen-styling og ikke mindst hårpudder rammer plet.









4. The new retro
Selvom vi ikke vil snakke krise og knaphed, så har verdens tilstand fået os til at kaste et blik over skulderen mod tidligere tider. Tider, som vi bilder os ind var mindre komplicerede, og som giver nyt retro-håb i form af genoplivning i klassikere, relanceringer, gensyn med tidligere modeller og kampagner.

5. Genopladning
Eksperter kalder os den træthedsgeneration, der alt for ofte glemmer off-knappen. Især kvinder mellem 30 og 40 er spændt ud til bristepunktet med flexlån, fuldtidsjob og familie. Når trætheden mærkes og sætter sit aftryk - også i ansigtet - søger vi genopladning og opkvikkende løsninger, der er plejemættende, så de kan forvandle udkørt til opladet.

6. Vi vil se giraffen
Personlighed og kunst vinder over ansigtsløse virksomheder. Kreative mestre som Peter Philips for Chanel, John Galliano for Dior og Tom Pecheux for Estee Lauder er eksempler på brands, der - trods historiske ikoner i bagagen - løfter vores oplevelse ved at sætte moderne ansigter på produktet.

7. Gloss-effekten
More dash for the cash, lyder det internationalt om læbestifteffekten, der nu smitter af på glosshylderne. For på trods af økonomiske rutsjeture snyder de færreste sig selv for oplivende overskudsstrøg med lipgloss - og gerne i årets it-farver som varme metalnuancer i guld og kobber eller glade, klare pangfarver.

8. Holy beauty
Det spirituelle får skønhedsbetydning, når medicinmænd bringes i spil sammen med hellige planter og en søgen efter noget, der rækker ud over egen næsetip. Ifølge sociologer bidrager det åndelige og spirituelle aspekt med noget, der er større end os selv og matcher tidens fællesskabsfølelse.

9. Autencitet er den nye luksus
Som kunder bliver vi mere og mere professionelle og søger vores egne sandheder på blogs og andre fora i almindelig menneske-øjenhøjde. Vi belønner brands, der leverer autenticitet med overbevisning. Uanset om det gælder økologi, kliniske apotekervalg eller lavpraktiske basisvarer.

10. Herregodt
Årets herreunivers rummer alt fra cigarsaloner og barbargarager til maskuline cupcakes. Mænd må derudover gerne komme lige fra omklædningsrummet; hvor sportsdufte i udtryk og duft
rammer mere testetoron og mindre metro i en tid, hvor kønsrollerne ellers udvandes.

Få mere information om Danish Beauty Award på deres site.

Læs også:
Foråets hårtrends 2011
5 skønne misforståelser
Få en gratis behandling med fedtfjerningsmaskine

Læs også