Træning og kost
15. maj 2013

Rod skaber uvenskab på arbejdet

På en almindelig arbejdsdag, hvor tit bliver du så irriteret over andres rod? Over at ting ikke ligger, hvor de skal eller over gamle kaffekopper, som står og flyder. Er det tit? Det er det for mange. Læs med her…
Af: Oprydningskonsulent Kamille Carrinah Sommer
https://imgix.femina.dk/media/billeder/2013/maj/rod-paa-arbejde-prim.jpg

foto: All Over

Et emne som diskuteres lystigt på arbejdspladserne rundt om i Danmark er, hvem der roder og hvem der rydder op.

OM KAMILLE SOMMER

Kamille Sommer er uddannet oprydningskonsulent og Feng Shui konsulent, og arbejder professionelt med oprydning som sin niche. Hun skriver hver onsdag hér på Oestrogen.dk

Se mere på hendes hjemmeside: Oprydningskonsulenten.dk

Dette emne kan virkelig give grobund til skænderier, sladder og uvenskab. Det er jo altid de andre der roder.
Kaffekopper der er blevet efterladt på bordene, skraldespande der ikke bliver tømt, gammelt frugt der ligger og rådner, papirstakke overalt er ofte emnerne der rases over.
Det er da også irriterende når folk ikke kan finde ud af at rydde op efter sig selv. Problemet er bare at bebrejdelser og sure bemærkninger sjældent løser problemet.

Den svære samtale
Hvis du har en kollega der virkelig roder, så meget at det går ud over din egen kreativitet og humør, må du prøve at tale med vedkommende.

Samtalen skal helst tages når der er en god stemning, da chancen for at du får dit budskab igennem er langt større der, end hvis det er under et skænderi, at du brokker dig over rodet.
Fortæl din kollega stille og roligt, UDEN bebrejdelser, at hans/hendes rod fylder en del, og om I ikke kan
finde en løsning på det? Måske har din kollega brug for nogle tips til at organisere sine ting, måske er vedkommende stresset eller presset, og har brug for hjælp til at komme igennem bunkerne.

Måske ser kollegaen slet ikke tingene som rod - der handler det om afstemning af forventninger. Hvad der er rod for dig, er måske ikke rod for en anden.

Lad kollegaen fortælle sin version af hvordan han/hun oplever sit skrivebord/arbejdsområde. Når I taler ordenligt sammen, er der en stor chance for at kunne finde et fælles standpunkt.

Vær selv et godt eksempel
Om ikke andet så smitter det gode eksempel ofte af. Sørger du for selv at have et pænt og opryddeligt arbejdsområde, vil chancen for at dine kollegaer, gerne vil have det på samme måde - stor.
Det er altid rarest at møde ind på arbejde, og møde et opryddet område. Det er langt nemmere at komme i gang med dagens opgaver, da rod alle vegne sænker arbejdsenergien.

MERE FRA KAMILLE: Lever du i fortiden?

LÆS OGSÅ: Lonnie Kjer: Kom, lad os brokke os!

LIGE NU I SHOPPEN

Find kærligheden på 6 måneder med Feng Shui, 150 kr.

Se mere her

Læs også