Sådan undgår du mærkeforvirring
Foto: All Over Press
Vil du gerne være sikker på, at varerne i indkøbsvognen ikke belaster miljøet, klimaet og din egen sundhed, men har du svært ved at træffe det rigtige valg, så er der hjælp at hente.
Forbrugerrådet har nemlig gennemgået de mange forskellige certificeringer, der er på markedet og udvalgt ti, som de anbefaler, at man holder sig til, når man handler - både i supermarkedet og på nettet.
Fælles for de ti certificeringer er, at de alle bliver kontrolleret af en uafhængig tredjepart, og ifølge Forbrugerrådets miljøpolitiske medarbejder Claus Jørgensen er det en helt klar fordel.
- Det er med til at højne troværdigheden omkring det enkelte mærke, at vi ved, at varerne er blevet kontrolleret af en uafhængig part, siger han til alive.dk.
Så print listen ud og tag den med næste gang du skal ud og handle.
Nøglehullet
En fælles nordisk mærkningsordning i Sverige, Norge og Danmark. Mærket angiver de sunde produkter. I Sverige har mærket eksisteret i 20 år og er meget populært blandt forbrugerne. Nøglehulsmærket er en frivillig mærkningsordning, og det er dermed op til de enkelte producenter at beslutte om og i hvilket omfang, de ønsker at mærke deres varer med det nye ernæringsmærke.
Økologimærket
Det danske statskontrollerede økologimærke bruges på fødevarer. Mærket garanterer, at virksomheden eller gården, der producerer maden, bliver kontrolleret af Plantedirektoratet.
EU's økologimærke
Det europæiske økologimærke bruges også på fødevarer og ses ofte sammen med det danske røde Ø-mærke. Mærket svarer nogenlunde til det danske Ø-mærke, og det bliver også kontrolleret af Plantedirektoratet. Efter den 1. juli 2010 er det obligatorisk at anvende EU-logoet på økologiske produkter, der er mærket/pakket/tilberedt i EU.
Marine Stewardship
MSC belønner de fiskere, der ønsker at drive et bæredygtigt erhverv, og som effektivt bekæmper ulovligt fiskeri. Mærket er det eneste, der lever op til FN's internationale standarder for miljømærkning af bæredygtigt fiskeri. MSC blev etableret i fællesskab af Unilever og WWF i 1997, men det er nu en selvstændig organisation.
Fairtrade Mærket Danmark:
Fairtrade er en international mærkningsordning. Mærket betyder, at nogle af verdens fattigste bønder får en mindstepris for deres produkter, og at arbejdere på for eksempel plantager skridt for skridt får forbedrede arbejdsforhold. Både bønder og arbejdere får desuden penge til projekter i lokalområdet, og miljøet skånes i produktionen. Fairtrade Mærket Danmark er tidligere kendt som Max Havelaar.
Svanen
Svanen er et nordisk mærke, der bruges på non-food produkter som for eksempel sæbe, shampoo, rengøringsmidler og toiletpapir, men bliver også brugt på tøj og tekstiler. Mærket viser, at der er sat grænser for uønskede, usunde stoffer i varen, og at den er blandt de mindst miljøbelastende i sin kategori. Mærket kontrolleres af Miljømærkesekretariatet.
Blomsten
Blomsten er et europæisk mærke svarende til den nordiske Svane, og det bruges på varer i hele Europa. Mærket stiller ligesom Svanen en række krav til grænser for uønskede stoffer og miljøbelastning. Miljømærkesekretariatet står for kontrollen.
FSC mærket
Forest Stewardship Council er et internationalt mærke i samarbejde mellem miljøorganisationer, skovbrug og tømmerhandlere. Mærket sætter krav til bæredygtigt skovbrug, blandt andet for at forhindre rydning af urskov, tage hensyn til lokalbefolkningen og medarbejdere, samt skovenes mange forskellige planter og dyr. Mærket bruges på bl.a. havemøbler og grillkul. Mærkede produkter bliver kontrolleret af uafhængige tredje parts konsulenter.
Varefakta
En frivillig anvendelse af oplysende mærkning af brugsegnede varer eller tjenesteydelser til forbrugerne. Mærkningen består i deklaration af indhold og/eller egenskaber eller lignende.
DVN udarbejder deklarationer for principielt alle typer produkter. Deklarationerne udarbejdes ud fra regler og metoder, der dækker en bestemt produktgruppe. Forskrifterne udarbejdes på baggrund af gældende lovgivning, EF-direktiver, -forordninger, -henstillinger, standarder, normer og andre officielle regler samt krav og ønsker fra Repræsentantskabets organisationer og andre interessenter.
E-mærket
Findes på hjemmesider, der sælger varer. Det sikrer blandt andet, at betalingsløsningen er krypteret og sikkerhedsgodkendt, at persondataloven overholdes, at du kun får nyhedsbreve eller elektronisk reklame, når du utvetydigt har sagt ja, at du ved køb udtrykkeligt bliver gjort opmærksom på betingelserne for handlen, at det fremgår tydeligt, hvilken virksomhed du handler med m.m. Mærket kontrolleres af E-handelsfonden, der bl.a. består af Forbrugerrådet, ITEK og Dansk Erhverv.