Ekspert: Plus size er tabu
Kurvede kvinder har også stil, skrev Ditte Vallø for nyligt i en klumme her på Q.dk. Og ja – det har vi, det er jo soleklart. Men vi har ikke så mange valgmuligheder, når det gælder shopping - mode i såkaldt "plus size" er stadig en lille niche.
Det er der flere årsager til, siger phd.-studerende og modeforsker Else Skjold.
”Hele systemet er gearet til en størrelse 34-36. Det vil altså sige, at skaber man tøj i andre størrelser, bliver det lige pludselig ret kompliceret at få repræsenteret sit brand til offentligheden, hvis man går gennem det konventionelle modesystem.”
”Det er ikke kun på det danske marked, der er få plus size-brands. Hele modebranchen er gearet til masseproduktion med standardstørrelser, og der er ikke, med den hast branchen arbejder i, tid til at arbejde med form og krop, som en skrædder ville kunne gøre det.”
Læs også: Plus size-modellen Laura: Sådan bliver du model
Plus size uden prestige
”Moden er blevet ‘flad’ og handler mere om et look end om god pasform i langt størstedelen af branchen, men især i highstreet-moden.”
Men det praktiske er kun en del af årsagen. Når modebranchen er tilbageholdende over for plus size-initiativer, skyldes det også, at der ganske enkelt ikke er ret meget prestige i branchen omkring at designe til større størrelser.
”Grundlæggende stammer vores nuværende opfattelse af mode fra Paris, hvor idealet er ‘Parisian chic’ – den slanke, unge, kaukasiske model, der som ‘bøjlestativ’ kan bære alt. Hermed bliver alle vi andre, som har ukurante mål, ikke-kaukasiske træk, eller simpelthen en anden alder, til ‘forkerte’ kroppe, hudfarver og aldre,” siger Else Skjold.
Læs også: Q's guide til den ultimative plus size-shopping
Tag hensyn til kvinders former
De fleste steder i modebranchen er det et tabu at tale om, at den ikke-slanke krop har lav status, og at man ikke ønsker at ens brand skal associeres med den.
Man taler om designs, der ”tager hensyn til kvinders former”, selv om der i virkeligheden er tale om snit og størrelser, der udelukkende kan bæres af slanke kvinder.
Men nogle af modens aktører har ingen problemer med at sætte ord på deres holdning: Designer Karl Lagerfeldts bemærkning om, at ingen har lyst til at se tøj blive båret af en kraftig kvinde er berømt – eller rettere berygtet. Amerikanske Abercrombie & Fitch op annoncerede for nogle år tilbage, at man holdt op med at producere kvindetøj over størrelse medium.
Abercrombie & Fitch modtog dog så meget kritik af deres valg om at droppe størrelse L og XL, at de trak beslutningen tilbage. Men signalet var klart: Hvis den amerikanske tøjgigant selv havde fået lov at bestemme, var det kun slanke kvinder, der skulle ses med deres prominente logoer på tøjet.
Læs også: Lingeri der former og fremhæver det bedste ved dine kurver
Hvem vil tjene penge?
Normalt når en branche øjner et stort markedspotentiale, så plejer producenterne at kappes om at komme først til mølle. Hvorfor går det så så langsomt her?
”Det kan være meget svært at komme ind på markedet,” siger Else Skjold.
”Man skal både gøre op med vante forestillinger og praksisser i en branche, der kun er gearet til én bestemt kropstype. Med det sagt ser jeg dog håb fremover, fordi jeg mener et stærkt konkurrenceparameter fremover bliver at arbejde i nicher frem for, at alle forsøger at ramme den samme kvinde, altså kvinden på 18-25 år, som har de perfekte mål, lever i den vestlige middelklasse og har enormt mange penge at købe for – kender du hende? Det gør jeg ikke, og det er der heller ikke mange andre, der gør!”
...Og her er 3 smukke, sorte hits - i plus size.
Artiklen indeholder affiliate-links