Videnskaben har talt: Kig på plus size størrelser – og bliv i bedre humør!
foto: Shutterstock
Det er så indlysende, og alligevel sker det ikke ofte nok. At modemagasinerne, ugebladene og de sociale medier viser modeller, der varierer i udseende, etnicitet og selvfølgelig størrelse. Men for kvinder, der gerne vil være slankere, kan der være store fordele ved at kigge på modeller, der ligger i plus size-skalaen.
Læs også: Se modellens sunde forvandling: Fra diæt på 500 kcal om dagen til kropspositivt forbillede
Studiet viste store forskelle
Det er et mindre studie fra Florida State University (FSU), der bringer de ikke helt overraskende resultater. Men ikke desto mindre videnskabelige resultater, der er et vigtigt argument for at vise en større diversitet blandt modeller. For vil vi måske ikke gerne have, at kvinder føler sig godt tilpas med dem selv?
I studiet medvirkede 49 kvinder i 20’erne, der alle havde det tilfælles, at de gerne ville veje mindre. De blev vist billeder på en tv-skærm af forskellige modeller: Både tynde, gennemsnitlige og plus size. Studiet undersøgte den psykofysiologiske reaktion (mellem krop og hjerne) hos deltagerne, mens de betragtede billederne. Bagefter skulle de svare på spørgsmål om tilfredsheden med deres kroppe og på hvor meget, de havde sammenlignet sig selv med modellerne. Og svarene viste, at der var stor forskel på, hvordan de svarede, alt efter om de havde kigget på en tynd model eller en plus size model.
Læs også: Forskning: Denne vane kan føre til en negativ kropsopfattelse
Mindre sammenligning
Når kvinderne havde kigget på en tynd model på skærmen, foretog de flere sammenligninger, ligesom de var mindre opmærksomme på modellen og huskede hende dårligere. De oplevede også mindre kropstilfredshed, hvilket kan være skadeligt for det psykologiske velbefindende. Men omvendt: Når modeller med gennemsnitsvægt eller plus size modeller var på skærmen, lavede kvinderne færre sammenligninger og huskede modellerne bedre. Og måske vigtigst af alt, så viste de større tilfredshed med deres kroppe.
Forskerne konkluderede, at det vil have store positive psykologiske fordele, at medierne viser mere realistiske kropstyper end de meget tynde modeller. Medierne og annoncørerne vil både have nemmere ved at tiltrække kvinders opmærksomhed, ligesom de vil være med til at promovere kropspositivitet. Ren win-win siger vi bare!
Læs også: 7 skønne hashtagkampagner, der viser den kurvede kvindekrop uden filter