ASOS bliver hyldet for at vise modeller med strækmærker
foto: Asos.com
Den internationale gigant-webshop asos.com hopper med på bølgen i modebranchen om at skære ned på brugen af photoshop. Det betyder, at man både kan se strækmærker, appelsinhud og buler på modellerne på deres nyeste badetøjsbilleder.
Det har ellers været kutyme i modebranchen gennem årtier, at de ellers naturlige dele af kvindekroppen blev redigeret væk ved brug af photoshop – selvom cellulitis og strækmærker er noget, som langt de fleste kvinder kender til.
Men nu slår ASOS altså et slag for en mere naturlig krop og følger dermed i hælene på andre store mærker som både Aerie og Target, som også har droppet at sende bade- og undertøjsbilleder gennem redigeringsmaskinen inden offentliggørelse. Hos mærket Aerie, som droppede photoshop allerede i 2014, steg omsætningen faktisk med 20 procent året efter deres naturlige tiltag!
LÆS OGSÅ: Blev beskyldt for at have photoshoppet sin veninde større
Hyldet på de sociale medier
De nye billeder er i dén grad noget, som køberne på ASOS hilser velkomment. På det sociale medie Twitter deler kvinder verden over flittigt de befriende billeder med kommentarer om kropskærlighed og en hyldest til ASOS’ smukke og stærke budskab med billederne.
Asos har dog fået kritik for, at det stadig er meget tynde, hvide kvinder, der poserer uretoucheret, men ser man nærmere på den generelle tendens på websitet, så ser det faktisk ud til, at photo-shopning af billeder er nedadgående. På deres kurvede modeller, der reklamerer for badetøj, kan man blandt andet også ane både appelsinhud og naturlige buler som en smuk og naturlig del af kvindekroppen, så vi håber, at den naturlige bølge vil fortsætte med at rulle!