Gode råd til lektielæsningen med dit barn
3 tips til en god lektierutine
1. Stå fast:
Lær barnet, at der hver eftermiddag skal laves lektier til en bestemt tid (indtil 5. klasse skal det være inden aftensmad). Hvis dit barn først får held til at overtale dig til at droppe lektierne, vil det kæmpe til sidste blodsdråbe for at slippe, og så ryger den gode stemning, der er så vigtig. Hvis barnet vil have en ven med hjem, skal aftalen være, at de laver lektier sammen til den aftalte tid.
2. Brug et stopur: Tidsrammen er fast 15 minutter for de mindste, som øges til 20 minutter i 2. klasse, en halv time i 5. klasse og maks. en time i de ældste klasser. Når klokken slår lektietid, skal alt elektronisk udstyr slukkes, og barnet kaldes hen til lektiebordet. Måske kommer der tusindvis af undskyldninger og et "jeg skal liiige…" I stedet for at blive irriteret, siger man roligt: "Det er nu det er lektietid. Hvis barnet går i stå midt i lektietiden, siger man blot: "Jeg sætter lige minuturet på pause, og så kan vi starte det igen, når du er klar."
3. Timeout:
Hvis barnet ikke når sine 20 minutter inden aftensmad, udløser det en timeout uden tv og computer og eventuelle fritidsaktiviteter. I stedet må barnet tænke over, hvor vigtigt det er at få lavet lektier hver dag og overveje, hvad der skal til for at få det til at lykkes dagen efter. Lektier kommenteres ikke yderligere fra forældrene andet end: "Vi gør et bedre forsøg i morgen."
Kilde: Lola Jensen 'Den store bog om skolebørn'
Det er sikkert ikke altid, at du bobler af overskud, når du kommer træt hjem fra arbejde, og der skal læses lektier med dit skolebarn. Men prøv alligevel at være positiv og nærværende - så får du og dit barn med al sandsynligvis også lært (og 'overstået') lektierne hurtigere…
Læs også: Lær din dreng at læse og regne
- Forældre ender tit i en rolle, hvor de kan få en negativ effekt på børnenes lyst til at læse lektier, fordi de selv mangler overskuddet. Hvis forældrene ikke er nærværende, bliver det noget jap. Det er utroligt, som barnets lektieenergier kan stige, hvis forældrene i stedet møder opgaven med: Nu er jeg spændt på at se, hvad du har lavet i skolen i dag, og om der er en lille opgave, du og jeg skal kigge på sammen, siger familievejleder Lola Jensen til magasinet Skolebørn.
Jamen, jeg har ingen lektier for!
Hvis dit barn så alligevel prøver at slippe udenom ved at bortforklare, at de små krydser ved opgaverne i bogen betyder lektier, så lad endelig være med at så tvivl om, hvorvidt han eller hun har ret.
Læs også: Hjælp dit skolebarn til bedre trivsel
- I stedet for at sætte ind med mistillid og bebrejdelse, så sig: Men for en sikkerheds skyld kan vi lave siden, Albert. Jeg kan så godt lide, når vi sidder med dine opgaver sammen. Undlad at kommentere det, når han drejer rundt i stolen og slår sig i tøjret. Husk at børnene også har haft en lang dag, så måske skal de kickstartes. Den voksne kan de første par minutter lave mest. Hvor skal den streg mon hen? Er det mon fra ko til and? - Nej, siger han. Det er da til sko! Pludselig er barnet med, fordi den voksne reagerede med imødekommenhed i stedet for bebrejdelse, forklarer Lola Jensen.
Relatér lektierne til virkeligheden
Når du læser lektier med dit barn, får du samtidig selv indsigt i, hvad barnet lærer, og hvad det skal arbejde mere på. Her er et godt råd at binde opgaverne i lektiebogen sammen med virkeligheden.
Læs også: Gode råd til skolestart
Hvis barnet slås lidt med matematikken, kan du måske lave helt konkrete eksempler, når der evt. deles fredagsslik ud:
- Når den tekst, som børnene har læst i bøgerne, pludselig får mening i dagligdagen, giver det barnet lyst til at lære mere. Det kan være tyve stykker matadormiks, der skal deles ud i lige store mængder til alle i familien. Hvor mange er der så til hver? Børn bliver vildt stolte, når de kan bruge og bygge videre på det, de har lært. Det er helt vildt, hvad de gider, når de kan se en mening med det, siger Lola Jensen.