Kirsten Norholt: Jeg havde aldrig et ønske om at blive mor
Den største oplevelse
Den største private oplevelse i Kirsten Norholts liv var, at hun i 1980 mødte sin nuværende mand, skuespilleren Flemming Sørensen. Og at de tre år senere blev forældre til Mathilde.
– Der var tre ting, jeg indtil da aldrig havde ønsket mig: At blive prinsesse, at blive gift i hvid kjole med slør og myrter og at blive mor. Men så mødte jeg Flemming på Betty Nansen Teatret.
-Da vi havde været sammen i to år, ønskede jeg mig, at vi skulle være tre. Jeg havde virkelig pludselig en trang til at få et barn. Og så kom Mathilde.
Først for ti år siden blev Kirsten Norholt gift med Flemming Sørensen. De valgte at gøre det af praktiske grunde, men også fordi »det kunne være lidt hyggeligt«.
På scenen med Mathilde
I rollen som moderen Marjorie i »Dirty Dancing« har Kirsten Norholt datteren »Baby«. Den rolle spilles af hendes egen voksne datter, skuespillerinden Mathilde Norholt. Det er første gang, de står sammen på en scene, og 61-årige Kirsten Norholt nyder, at de har fået muligheden:
– Mathilde siger jo, at det bliver blæst op i medierne, for det er altså meget, meget sjældent, at en mor og en datter spiller mor og datter i en forestilling. Jeg er gået tilbage i filmhistorien og har kun fundet et andet eksempel. Det er fra 1953, hvor Karin Nellemose og hendes datter Annemette Svendsen var mor og datter i »Den gamle mølle på Mols«. Så sjældent er det.
– Men helt privat er det vidunderligt for mig. Når man ikke længere har børn boende hjemme, ser man dem ikke mere dagligt. Nu ser jeg mit barn hver eneste aften. Det er frydefuldt. Det er også sjovt at mærke, at når vi er på scenen, er vi ikke Kirsten og Mathilde. Så er vi Marjorie og Baby. Så professionelt er det.
Mia Lyhne oplevede det hårde ved at blive mor alene. Læs interviewet her
Et frisindet kunstnerhjem
Mathilde er enebarn af Kirsten Norholt og hendes mand, skuespilleren Flemming Sørensen. Mathildes opvækst har været præget af de værdier, som Kirsten Norholt fik med sig hjemmefra i sin egen barndom i 1950’erne og 60’erne på Frederiksberg i København.
Hendes forældre var Inger Marie Leise og tegneren og illustratoren Povl Norholt, som hun for få år siden skrev en bog om. I Kirsten havde forældrene en datter, som var vild med at danse, så snart hun kunne gå. Og forældrene støttede hende i det.
– Det var et kunstnerhjem. Et meget frit hjem, hvilket ikke var så almindeligt dengang. Min far og mor satte aldrig begrænsninger for os tre børn. Jeg har aldrig følt, at det, jeg gjorde, var forkert, eller at jeg skulle have skyldfølelse, når jeg gjorde noget, som jeg vidste, min far og mor ikke brød sig om. De støttede os altid.
Gretelise Holm svor at hun aldrig ville have mand og børn. Læs her hvorfor