Stil
26. august 2021

Der er en ny sneakerpusher i byen, og det er ... Lidl?

Lidls modekollektion med sneakers og badesandaler er blevet revet væk i udlandet. Nu har kollektionen ramt Danmark, og vi hader den ikke.
Af: Bonna Haagen Pedersen
https://imgix.femina.dk/2021-08-26/lidl-sneakers.jpg

Foto: PR

At stå i kø i Lidl er ikke en ualmindelighed.

Men hvis det går kæden på samme måde som i andre lande, er det ikke usandsynligt, at folk kommer til at stå i kø for sneakers frem for deres ugentlige madindkøb.

For skoene bliver revet ned af hylderne.

Sådan gik det i hvert fald i 2020, da Lidl lancerede dets første modekollektion, hvor butikkerne måtte melde udsolgt efter få minutter.

Nu har Lidls kollektionen, som selvfølgelig kommer i begrænset antal, ramt Danmark med et nyt 2021-design.

I de karakteristiske blå, gule og røde farver kan du finde både badesandaler, strømper, indkøbsnet og sneakers.

Kollektionen er ifølge Lidl lavet i et moderne normcore-inspireret design, og alle produkterne bærer også Lidls logo.

Selvom prisen lyder på kun 111 kr. (!), har Lidl ikke holdt sig fra at skyde fotos af kollektionen i et meget eksklusivt udtryk:

Lidl-sneakers revet væk i andre lande

Da Lidl sidste år ramte andre europæiske lande med kollektionen, blev lanceringen modtaget med samme interesse, som var det et nyt limited-edition Yeezy drop. Du ved, de sneakers Kanye West står bag.

I lande som Storbritannien, Tyskland, Italien og Belgien har produkterne været så populære, at de er blevet udsolgt på blot få minutter.

Specielt kollektionens sneakers har været eftertragtede og er sidenhen blevet videresolgt for flere gange deres originale pris.

Hvorfor sådan en hype?

Hvis det virker mærkeligt, at folk er villige til at betale i dyre domme for sneakers fra en discountkæde, skal man bare huske på, hvordan andre anti-modebrands er blevet populære.

Bare tænk på Ikea-bøllehatten og samarbejdet mellem luksusmærket Vetements og leveringsfirmaet DHL.

At Lidls modekollektion kun bliver solgt i et meget begrænset omfang, er nok også med til at skabe en sneaker-hype.

Men det rimer også lidt på et marketingstunt.

Hvis vi skal være ærlige, så hader vi dem ikke.

De er simple, har et enkelt design, og farverne springer i øjnene. De minder os lidt om Reeboks fra 90’erne, og det er ikke en dårlig ting.

Spørgsmålet er bare, om verden har brug for flere fast-fashion sneakers? Og så fra Lidl?

En ting er sikkert, kollektionen fra Lidl er ikke dum. Men det er dumt, at købe produkterne, hvis du ikke får dem brugt.

Læs også