Tinder har undersøgt ghosting og har en overraskende konklusion
Artiklen blev første gang bragt på Elle. Dette er en redigeret version.
Tinder, Happn, Grindr, Feeld you name it. Der findes et utal af dating-apps, der hver især henvender sig til forskellige grupper med hver deres features.
Tinder er dog den app, der er blevet den mest kendte og brugte af dem alle, og med introduktionen af deres swipe-funktion er det også dem, der for alvor har sat sit præg på måden hvorpå, mange af de andre dating-apps fungerer. På godt og ondt.
For med udbredelsen af online dating som det nye normal - hvor mange kender efterhånden nogle, som har mødt deres bedre halvdel i virkeligheden? - er fænomener som ghosting, breadcrumbing og benching også blevet en del af vores vokabular og fordret mere eller mindre uheldige vaner blandt aktivt datende personer.
Men det ser nu ud til at tage en drejning.
Nye tal fra Tinder viser nemlig, at flere og flere i dag bruger appen med hensigt på at finde et seriøst forhold.
33 procent af Tinders medlemmer leder efter et fast forhold, mens 26 procent af brugerne stadig er i tvivl om deres hensigter, og kun 14 procent bevidst søger noget kortvarigt.
Dating-slang
- Ghosting: Når du afslutter en relation ud af det blå uden svar eller begrundelse.
- Breadcrumbing: Når du viser sporadisk interesse med en besked hist og her uden at følge noget til dørs.
- Benching: Når du holder en hen, som du ikke er klar til at indlede et forhold til, men gerne vil have muligheden for at se uforpligtende
Tal, der står i stor kontrast til den opfattelse mange tidligere har haft af dating-apps som værenede et sted, hvor man med et enkelt 'swipe' kunne få nye og uforpligtende bekendtskaber.
Når kommer til ghosting - som betyder at undlade at svare eller give en afvisning, når interessen bortfalder - så er der færre og færre, der tyr til denne tendens. I hvert fald når det kommer til de 18 til 22-årige.
I følge nye tal fra Tinder fra oktober 2022 er Gen Z nemlig langt mindre tilbøjelige til at ghoste deres dates sammenlignet med appens medlemmer over 33 år. Faktisk er medlemmer over 33 år hele 31 procent mere tilbøjelige til at ghoste end deres yngre med-daters.
En udvikling, der måske kan forklares med det faktum, at den ældre generation har oplevet datingapps komme til over tid, mens datingapps for den yngre generation har været helt naturlig del af dét at date gennem hele deres liv og dermed i højere har tilpasset deres dating-vaner efter de digitale dyder.
“En af udfordringer på Tinder har været, at én type flirt er blevet opfattet som stødende for en anden. Derfor har vi prøvet at finde ud af, hvordan vi kan hjælpe med at fordre en god opførsel, uden at gå på kompromis med privatlivet,” fortæller Rory Kozoll, der er VP Product & Integrity hos Tinder.
Han kom på ideen til de nye funktioner, efter at han en aften oplevede en ung kvinde på gaden blive 'cat called' (når man uopfordret får en nedgørende og uønsket kommentar af en fremmed) ud af vinduet fra en forbipasserende bil.
Sammen med sin kone spurgte han kvinden, om hun var ok og om hun ville følges med dem et stykke ad vejen.
“Der gik det virkelig op for mig, hvor vigtigt det er at spørge “er du ok?”, hvis man oplever sådan nogle ting”, fortæller han.
Nok prøver Tinder at tage ansvar for de digitale dating-tendenser, de selv har været med til at afføde. Men baner de vejen for en ny generation af online-datere, der stiller større krav til deres dates end hidtil? Det må tiden vise.