Tilhører du generation "Millennial" og er du en af dem, som de seneste år har haft det ambivalent med at være vidne til, at 00'erne har meldt sin tilbagekomst på modescenen - med alt, hvad dertil hører af lavtaljede jeans, similisten, brede bælter og hurtigbriller? Ja, så kan du ikke helt ånde lettet op endnu.
For nu er tiden kommet til et genbesøg med 10'erne. Ja, det lyder måske lige lovligt tæt på nutiden, men velkendte genstande og fænomener fra tiden, hvor sociale medier kom til og hvor streetstyle-billeder tog over samtidig med, at hipsteren blev født, er dukket op til overfladen igen.
Så selv om du måske allerede havde indstillet dig på at smide dine skinny jeans ud, kan du godt holde fast i dem lidt længere. Og tror du ikke helt på, at vi allerede er der ogem, har vi listet fem meget tydelige tegn på, at den er god nok: 10'erne for alvor tilbage.
Den grafiske t-shirt er populær igen
Med udbredelsen af individualismen op gennem 00’erne og ind i 10’erne, blev en af hipsterens favoritgenstande også ultrapopulære – nemlig den grafiske t-shirt med tryk, der virkelig kunne vise din personlighed med motiverende citater eller sjove print.
Og de er i den grad tilbage i modebilledet. hvor store som små modevirksomheder tilbyder T-shirts med alt fra politiske budskaber til tekster med dine favoritcitater fra popkulturelle fænomener, der er blevet internetklassikere. Det er lidt som om, at memes er rykket fra dit feed til din t-shirt.
Cheap Monday genopstår
Ja, du læste rigtigt. Det svenske jeansmærke, der tilbage i 2004 leverede skinny jeans til modehungrende unge mennesker, har nu meldt sin tilbagekomst med et teasende post på Instagram. I 2018 meldte ejerne hos H&M ellers ud, at mærket blev nedlagt.
Hvad der helt kommer til at ske med Cheap Monday anno 2024, og om du endnu en gang vil kunne hoppe i brandets populære stramme jeans med stretch i, er endnu usikkert. Men timingen ser ikke ud til, at kunne være meget bedre for Cheap Monday, der gjorde Indie Sleaze-bølgen mainstream og fik os allesammen til at slide benbehåringen op med ultrastramme bukser.
Digitalkameraet kan atter findes frem
Først skulle vi vise det perfekte liv på Instagram, dernæst skulle det gerne se lidt mere uperfekt ud med bevidst rystede billeder, og nu? Ja nu må det hele gerne se lidt mere grynet ud. Lidt som dengang Instagram startede i 2010 med en æstetik, der trak på polaroidkameraet. Se, dét var søde tider med ikoniske filtre som Lo-Fi og Valencia, der kunne redde ethvert billede af en drink med paraply.
Foto: Spotlight/Launchmetrics
Cue til digitalkameraet, der har fundet vej fra loftet tilbage på håndleddet hos flere, der gerne vil fange de gode øjeblikke i en æstetik a la 2010. TikTok flyder lige nu over med videoer af unge, der tilhører Gen Z, der har købt brugte digitalkameraer og deler ud af resultaterne – komplet med blitz og røde øjne, som vi kender det.
(Pop)kulturen gentager sig selv
2010'erne var fyldt med ikoniske øjeblikke fra populærkulturen.
Særligt mindeværdigt var Miley Cyrus' store stilskift fra at være Disney-stjerne til pludselig at være en vaskeægte superstjerne med sin ikoniske VMA-optræden i 2013, hvor hun kastede Hannah Montana af sig tog hul på sin Bangerz-æra.
Et 10'er- øjeblik, som særligt barnestjernen Jojo Siwa lige nu prøver at skabe for sig selv. Uden det store held dog. Hun er nemlig kommet i vælten for at sammenligne sit undervældende stilskifte med netop Miley Cyrus' i forbindelse med sin single "Karma" (der i virkeligheden er en genindspilning af Brit Smiths sang fra 2012).
Miley Cyrus og Robin Thicke til VMAs i 2013
Foto: Lucas Jackson/Reuters/Ritzau Scanpix
Dine statement-accessories får ny plads
Du husker måske, hvordan halskæderne i 10’erne skulle være enorme og lange, og hvordan bælterne skulle have deres helt eget udtryk, så de kunne bruges uden på alt fra T-shirts og blazers til kjoler og peplumskørter. Hvis ikke, kan du godt grave det frem fra hukommelsen igen.
Louis Vuitton SS24
Foto: Launchmetrics/Spotlight
De store accessories, der larmer og gør et visuelt stort væsen af sig, har nemlig indtaget catwalken endnu en gang. Med store, brede bælter som hovedattraktionen i dit outfit, oversized solbriller, som du husker dem fra Kate Moss og Victoria Beckham, og chunky halskæder med masser af karakter.