Forhåbentligt skinner solen snart igen, og det bliver tid til at finde solbrillerne frem.
Men hvilke trends og tendenser slår igennem på solbrillefronten denne sommer?
Mediet KK.no har spurgt eksperterne til råds om netop det.
– Til sommer er det ovalt og smalt, der gælder. Det er en trend, vi så allerede sidste år, men nu er der endnu større efterspørgsel på denne type solbrille, siger Arvid Krogh.
Arvid Krogh er femte generations optiker i Krogh optikk, og han har det store overblik over tendenserne.
– Trenden fortsætter. Vi ser, at de ovale solbriller forbliver på mode – måske endda endnu mere end før, siger han.
Hvis vi skal lytte til optikeren, skal de ovale solbriller helst være i metalliske nuancer.
– De solbriller, der får meget opmærksomhed lige nu, er ovale i metal, og så er det typisk en helt specifik model fra Celine, fortsætter han.
– Gucci lancerede et par smalle solbriller i år, der var inspireret af en vintagemodel, som Hailey Bieber bar på Coachella-festivalen sidste år. Den har også været populær.
Ovale solbrillemodeller i acetat har i flere sæsoner været efterspurgt.
– Nu er det de lidt mere friske, transparente farver som grøn og pink, men også de mere klassiske som sorte og brune, der fortsætter med at være trendy, siger Arvid Krogh.
Foto: Hons Star/Backgrid/Ritzau Scanpix
– Den lette, ‘sporty chic’ stil fortsætter, fortæller Caroline Branzén, daglig leder og medstifter af Okkult Optikk til KK.
– Her blander man tekniske materialer med elegante farver. Vi er ikke længere så optagede af bling og fede elementer, det handler mere om at finde den rigtige stilrene kombination af former og farver, som er med til at skabe et helt unikt udtryk, siger hun.
Ifølge hende er det ikke kun de ovale solbriller, vi tager med os fra sidste år.
Foto: Splash/Ritzau Scanpix
– Retro stel fra 70’erne er stadig moderne. Store, voluminøse, feminine og elegante. Nu kommer de dog i mere rektangulære og ottekantede former.
Stille luksus, sidste års trend, fortsætter også. Det betyder langt færre logoer.
– Solbriller har ikke længere så mange fede detaljer og logoer. Kvalitet, former og farver er vigtigere end at vise mærket frem, når du skal vælge et nyt stel. Trenden handler mere om at opdage stellets håndværk og detaljer end bare at vælge dem for et logo. Fokus er mere på bæredygtighed og kvalitet, fortæller Caroline Branzén.
Denne artikel blev første gang bragt af KK.no, der også er ejet af Aller Media. Dette er en oversat og redigeret version.