Mode
11. september 2024

Eksperterne har advaret i årevis. Nu tyder det på, at noget er ved at ske

Har du set nogen prale med, at de går i sko, de har ejet siden folkeskolen? Eller nogen, der har arvet deres køkkenudstyr? En ny tendens er blevet populær på TikTok - og det er potentielt godt nyt.
Af: Mina Knudsen, KK.no, oversat af redaktionen
Underconsumption core

Foto: Unsplash

På det seneste har flere på sociale medier pralet af deres slidte sko, som de har brugt siden folkeskolen, hvordan de bruger arvet køkkenudstyr i stedet for at købe nyt, og hvordan de bruger både hudpleje og makeup helt til sidste dråbe.

Det lyder måske bekendt, for genbrug har jo været populært længe, men denne gang har tendensen faktisk fået sit helt eget navn.

Du har måske hørt om "underconsumption core", hvor unge, primært i 20'erne og 30'erne, taler om dette.

Alene på TikTok har hashtagget nu over 53 millioner videoer.

Og livsstilen? Den skal være minimalistisk med brugte møbler, arvet køkkenudstyr, få makeup-produkter, enkle hudplejerutiner og få nye tøjkøb.

- Et ikke-overraskende modsvar til en forbrugerkultur, der efterhånden er gået helt af sporet. På høje tid, spørger du mig. For eksperterne er helt enige: Vi skal forbruge mindre og mere bæredygtigt, mener norsker Ida Elise Eide Einarsdóttir.

Lederen af klimaorganisationen 'Framtiden i våre hender', Anja Bakken Riise, mener, at underconsumption core er et udtryk for en er vigtig tendens:

- Den viser, at overforbrug hurtigt kan blive gammeldags.

- Samtidig er det vigtigt at huske på, at det er unge mennesker, der står imod vanvittig meget propaganda gennem sofistikerede reklamekampagner i alle kanaler og i det offentlige rum. Det gør det faktisk endnu mere imponerende, fortsætter Riise.

Einarsdóttir kalder "underconsumption core" et tendens i tiden og mener, at den står i kontrast til en forbrugerkultur, der er ude af kontrol.

- Et modsvar til fast fashion og hauls, om du vil. Modebranchen er en af de værste miljøsyndere, og både produktionen og forbruget skal ned.

- Desuden skal de, der har magt til at definere og påvirke, tage ansvar, og her kommer underconsumption core ind, siger hun.

Fast fashion har længe været elefanten i rummet, hvad mode angår, siger Einarsdóttir.

I 90'erne var det tøjgiganter som H&M og Zara, der først blev store med fast fashion-forretningsmodellen. Det blev en succesfuld strategi, og derfor fulgte hele modeindustrien efter, fra Walmart, Primark, Forever21 til Urban Outfitters. Da millennials og Gen Z voksede op, var fast fashion alt, de kendte til.

- Eksperterne har i årevis advaret. Nu ser det ud til, at noget er ved at ske. En slags ny mentalitet. Denne tendens virker som en manifestation af det, fortsætter hun.

- Lad os håbe, det er mere end en trend. Genbrug har jo været på radaren længe, så dette er en fortsættelse af det. TikTok er jo kendt for at have relativt kortvarige trends, men dette føles mere som en slags ny mentalitet. Det har modebranchen hårdt brug for nu, siger Einarsdóttir.

Vil du også købe mindre? Så er her Anja Bakken Riises bedste ård.

- Find det, der motiverer dig, og gå efter det. Om det er at prioritere kvalitet, reparere eller leve enkelt. Vores beregninger viser, at en person kan spare 690 kg klimagasser om året ved at halvere sit forbrug af ting. Tænk, hvis 1000 personer gør det. Så har du klimafordele, der endda er større end store klimaindsatser i industrien.

Denne artikel blev første gang bragt af kk.no, som også er ejet af Aller Media. Dette er en redigeret og oversat version.

Læs mere om:

Læs også