Denne 100 år gamle jakke bliver højeste mode dette efterår
Foto: Bellocqimages/AP/Ritzau Scanpix
Indimellem har moden det med at være smart, ja, men ikke særlig praktisk. Det er ikke tilfældet med den nye jakketrend, der er begyndt at dukke op hos brands som Prada, Totême, Skall Studio og billigere udgaver hos H&M og Mango.
Og der er faktisk slet ikke tale om en ’ny’ jakke. Jakken kan spores helt tilbage til 1890, men opstod i den form, som vi kender den i dag i 1930.
Der er tale om det, der på engelsk kaldes ’The Barn Jacket’, men som vi på dansk ville kalde en landmandsjakke, jagtjakke eller en skovmandsjakke.
Du kender den sikkert fra 1990’erne, hvor den i sin lyse lærredsversion sammen med Timberland-støvler og skovmandsskjorter dukkede op i hiphop-miljøet med mærker som Carhartt, Dickies og L.L. Bean i nakken.
Den kendetegnes ved sit slidstærke materiale – typisk er jakken lavet af lyst lærred eller imprægneret, hårdført tekstil (moleskin) – et firkantet snit og en krave i fløjl.
Og nu dukker den praktiske jakke altså op over skuldrene på tidens mest indflydelsesrige modepersonligheder og hos de største internationale modehuse.
Foto: Bellocqimages/AP/Ritzau Scanpix
Under den netop afsluttede halvårlige modeuge i Paris, var der nærmest kø ude foran Carhartt -butikken i Marais, hvor alle skulle ind og erhverve sig en smart og rustik jakke til efteråret efter at have set den igen og igen både på modeugens gæster og til diverse shows.
Men hvorfor er jakken så smart? Og hvorfor lige nu? Stilen, den giver, afhænger naturligvis af styling, og det udtryk vi ser i modebilledet lige nu, læner sig mere op ad britisk landadel end af det hiphop-udtryk den indgik i tilbage i 1990’erne.
Det kommer sig måske af at vi sidste vinter, hvor de kollektioner, der er i butikkerne nu, blev skabt, kunne se sidste sæson af Netflix-hitserien ’The Crown’ rulle over skærmen, hvor de engelske royale drønede rundt i det skotske højfjeld omkring Balmoral iført fuld jagtekvipering fra Barbour – komplet med den firskårne jakke med fløjlskrave.
Den slags populærkulturel indflydelse har det jo med at sætte sine spor i moden.
Jakken, som lige nu ikke kun går sejrsgang blandt modehuse og stilikoner, men også har kronede dage på sociale medier, herunder særligt TikTok, blev oprindeligt skabt i Frankrig i slutningen 1800-tallet som arbejdsuniform til dem, der arbejdede på gårde og med manuelt arbejde.
I 1890 begyndte minedriften at boome i Midtvesten, og her udviklede Carhartt sit første arbejdstøj. I 1930 blev den i dag ikoniske fløjlskrave tilføjet, ligesom detaljer som lommer og lynlåse kom til løbende indtil jakken nåede det udtryk, vi kender i dag, om som stort set ikke har ændret sig siden første halvdel af forrige århundrede.
I mange år var jakken dog forbeholdt folk med manuelt, men ligesom det er gået med alt fra denimjakker til jeans, læderbukser og bikerstøvler er det, der engang blev opfundet til et formål, blevet indlemmet som allemandseje i modens brede favn.
Siden jakken kom tilbage i modebilledet har stilikoner som Katie Holmes, Hailey Bieber, Kendall Jenner og Dua Lipa taget versioner af den anvendelige jakke til sig og brugt den som overgangsovertøj, mens Prada har lanceret den måske dyreste version af den praktiske jakke til dato.
Nedenfor har vi fundet fire fine bud på den praktiske efterårsjakke.
Foto: PR
Barbour, 2.800 kr., kan købes her
Foto: PR
&Other Stories, 1.390 kr., kan købes her
Foto: PR
Mango, 1.299 kr., kan købes her
Foto: PR
Only, 550 kr., kan købes her