Skønhed
15. november 2024

Her er verdens mest ikoniske parfume – lige så populær 100 år senere

Fra ikoniske Marilyn Monroe til Nicole Kidman og Blair Waldorf i Gossip Girl. Her er en af verdens mest populære parfumer – med en historie på over 100 år.
Af: Sara Löf Nyqvist, femina.se. Oversat af redaktionen
Chanel No 5

Foto: Afp Photo/AFP/Ritzau Scanpix

Fra de tidlige 90’ere og ikoniske Coco Chanel til Marilyn Monroe, Nicole Kidman, Rachel fra tv-serien Venner og Blair Waldorf i Gossip Girl – Chanels parfume No. 5 er en klassiker, der altid er aktuel og har været det i over 100 år.

Chanel No. 5 er en af verdens mest populære parfumer og sælges globalt.

Den legendariske og tidløse duft har noter af roser, jasmin og livlige aldehyder.

Den beskrives som både klassisk og moderne på samme tid.

Skuespilleren Nicole Kidman var tidligere ambassadør for parfumen.

Foto: Afp Photo/AFP/Ritzau Scanpix

Gabrielle Chanels råd var at påføre parfumen "der, hvor du vil blive kysset" – på halsen, håndleddene og udskæringen i kjolen

I år fylder duften 103 år, og parfumen er kommet i flere opdaterede versioner, både i design og duft. Men originalen findes stadig og er en kultduft med en lang historie.

Parfumen har en spændende historie på over 100 år.

Foto: Niklas Halle'n/AFP/Ritzau Scanpix

Sådan blev parfumen skabt – og historien bag navnet

Duften blev skabt i 1921 af den franske parfumemester Ernest Beaux, som dengang ønskede at udfordre normen og skabe noget nyt.

Parfumerne, der blev skabt på den tid, var ofte enkeltnotedufte – altså parfumer, der duftede af én enkelt blomst.

Men Gabrielle Chanel, grundlægger af Chanel og bedre kendt som Coco Chanel, ønskede at skabe en ny kvindelig parfume, der – ligesom tøj – var skabt af mennesker og ikke blot af enkelte blomster.

Gabrielle 'Coco' Chanel i en Chanel-dragt på rue Faubourg Saint-Honoré i Paris, 1929.

Foto: Album/Ritzau Scanpix

Derfor gav hun Ernest Beaux til opgave at skabe en duft med flere komponenter.

Resultatet blev en duft med over 80 noter – heriblandt rosenduft, jasmin og cremet sandeltræ.

Flere forskellige dufte blev skabt, og Coco Chanel skulle afgøre, hvilken hun bedst kunne lide.

Parfumerne var mærket med numre: No. 1, No. 2 og så videre.

Coco valgte den femte flakon – deraf navnet Chanel No. 5.

32 år senere, i 1953, blev den ikoniske Marilyn Monroe spurgt, hvad hun havde på, når hun gik i seng. Svaret? "To dråber Chanel No. 5."

Herefter skød parfumen til tops på bestsellerlisterne, og salget steg markant.

I dag, 103 år senere, er Chanel No. 5 stadig en af verdens mest populære parfumer. En klassiker, der altid er aktuel.

Denne artikel blev første gang bragt af femina.se, der også er ejet af Aller Media. Dette er en redigeret version.

Læs mere om:

Læs også