Hudpleje
28. november 2024

De fleste kendismærker er ikke pengene værd, mener hudplejenørd. Men ét tror hun på

Er kendissernes skønhedsmærker egentlig pengene værd?
Af: Ida Elise Eide Einarsdóttir, kk.no
Bella Hadid (Photo by LOIC VENANCE / AFP)

(Photo by LOIC VENANCE / AFP)

Foto: Loic Venance/AFP/Ritzau Scanpix

Det kan næsten virke som om, det er reglen fremfor undtagelsen at kendisser udgiver deres egne skønhedsprodukter. Og måske er det ikke så underligt. For de ser uden tvivl dollar-tegn i øjnene, når de ser på deres kollegaer som Kylie Jenner og hendes Kylie Cosmetics, Rihannas Fenty Beauty, Hailey Biebers Rhode og Selena Gomez og hendes Rare Beauty, som for øvrigt har gjort hende til dollar-milliardær.

Men hvad er egentlig pointen med kendissernes skønhedsmærker?

– Kendisser har et navn, en platform og fans. De får garanteret omtale og synlighed, når de lancerer noget, uanset om det er makeup, hudpleje eller tøj. Det kan trigge købelysten, især for fans, der stoler på den kendis, de kan lide. At have købere fra lanceringsdatoen gør det også lettere for et brand at få god distribution, hvilket er vigtigt for at opretholde salg. De får simpelthen en hel del muligheder, som "almindelige" mennesker skal arbejde utrolig hårdt for, siger der er ansvarlig for det norske website Helt Krem, der henvender sig til brugere, der vil lære om hudpleje.

– Med det sagt, så er mærket jo nødt til at levere et godt produkt for at have succes på lang sigt. At der er så mange kendismærker, er nok fordi, der er rigtig gode penge at tjene, hvis man lykkes, fortsætter hun.

Stabel skriver om hudpleje på platformen og er selvudnævnt «ingrediensnørd». Hun mener, der er en ekstremt stor forskel på kendismærker.

– De færreste kendisser er kemikere, og derfor er de afhængige af en god samarbejdspartner til produktionen. Et mærke, som jeg synes har løst det godt, er Hailey Biebers Rhode. De ramte peptid-trenden, laver gode fugtgivende produkter og har et solidt sortiment at bygge videre på, siger Stabel til KK.

Men nogen favorit vil hun ikke kalde det.

– Inden for makeup er der derimod flere, der rammer rigtigt. Måske fordi der lægges mere vægt på farver og kombinationer.

Hun fremhæver Victoria Beckham Beauty som et godt eksempel.

Mærket er blevet revet væk fra både fysiske og digitale butikshylder.

– Det virker som om, hun ved, hvad hun vil have, og får dygtige folk ind, fortsætter Stabel.

– Jeg tror på hende, for hun er en ægte «nørd» inden for makeup og har selv testet tusindvis af produkter, siger hun.

Men dér stopper det også for Stabel.

– Grunden til, at jeg ikke har flere favoritter, er, at det er så kedeligt. Kendisser har ikke nødvendigvis en passion for produktet. De kan måske lide det, men de kaster sig ikke hovedkulds ned i ingredienser og formler på detaljeniveau. Det betyder, at vi som forbrugere får rigtig mange produkter, der er ret ens, fra forskellige producenter på markedet. Og det er simpelthen virkelig kedeligt, siger hun.

Men at det er big business, er umuligt at ignorere, og mange kendisser har tjent gode penge på deres egne mærker.

Halseys About Face, Lady Gagas Haus Laboratories, Kim Kardashians KKW Beauty og Beyoncés hårmærke Cécred er bare nogle af kendismærkerne derude nu.

Bianca Ingrossos Caia Cosmetics, Matilda Djerfs Djerf Avenue Beauty, Camilla Pihl og Sophie Elises Glöd. Ariana Grande, Millie Bobby Brown, Iman, Jessica Alba, Miranda Kerr, Gwyneth Paltrow, Drew Barrymore, Tracee Ellis Ross, Cindy Crawford, Kate Moss, Gisele Bündchen og Tyra Banks. Listen er temmelig lang.

Og for nylig lancerede supermodel Bella Hadid også sit eget duftmærke, Orebella.

Tidligere på året sagde modeekspert Pia Henriksen:

– Det handler om behov for at markere sig, og ikke mindst handler det om PR. I hvert fald fra kendissernes side. For modehusene er dette ren markedsføring for at skabe tilhørsforhold til brandet via små produkter, der er lette at sælge, og dermed udvide potentialet for nye dedikerede kunder.

– Kendisser skaber i høj grad følelsen af, at vi kender dem, og så får vi følelsen af at kunne være lidt som dem, og deres forjættede tilværelse og glamourøse liv, sagde Henriksen til norske KK dengang.

– Ja, der er utvivlsomt mange penge at tjene, hvis man gør det rigtigt, fortsætter Stabel.

– Men man skal have en del penge at investere, ud over gode strategier og kloge hoveder, uanset om man er kendis eller ej, for at tjene virkelig store penge.

Hvorfor bider vi gang på gang på?

– Vi kan lide at identificere os med andre, både for at vise, hvem vi er, og måske også for at forstå os selv bedre. Når en kendis, vi kan lide, lancerer noget, ønsker vi at tro på dem, fordi vi føler, at vi kender dem og ved, hvad de står for. At købe deres produkter er nok en del af det at være fan for mange, siger Stabel.

Men hvordan vælger man så, i en jungle af kendisbaserede skønhedsmærker?

– Generelt ville jeg næsten altid vælge andre mærker end kendismærker, men er man fan af nogen, og de lancerer noget, kan man jo spørge sig selv: Har denne kendis talt om for eksempel hudpleje før? Eller blev de pludselig interesseret i hudpleje og begyndte at tale om det to måneder før de lancerede? Viser de viden om det, de lancerer? En anden ting, man kan kigge på, er produkternes påstande og ingredienser. Virker det fornuftigt? spørger Stabel.

Denne artikel blev først bragt på KK.no, som også ejes af Aller Media. Dette er en redigeret og oversat version.

Læs mere om:

Læs også