Samfund
10. januar 2025

Mor i opråb efter 8-årig fik retinol i gave: "Det er ikke bare skræmmende – det er galskab"

Kristin Gjelsvik understreger, at det ikke er børnenes skyld.
Af: Malin H. Haugan, KK.no
sephora kids

Foto: Jørn H.Moen

I går modtog Kristin Gjelsvik en besked, der fik hende til at blive rasende. En af hendes følgere på Snapchat fortalte, at hendes 8-årige datter havde fået både retinol og læbemaske i fødselsdagsgave.

Selv vidste den 8-årige ikke, hvad dette var, men det er ikke ualmindeligt, at børn helt ned i 7-årsalderen har komplekse hudplejerutiner, hvilket femina tidligere har beskrevet.

Nu har Gjelsvik fået nok, og hun lavede derfor et opslag på Instagram for at dele sine tanker.

"Det er ikke bare skræmmende – det er galskab. At børn er blevet så påvirket af sociale medier og skønhedshysteri, at 'my skincare routine' har overtaget pladsen for kreativ leg og barnlig undren, er noget, vi ikke kan ignorere", skriver hun blandt andet på platformen.

Stadig yngre børn og teenagere er nærmest besatte af hudplejeprodukter, på trods af deres unge alder, ifølge BBC.

Fænomenet har givet liv til begreber som "Generation Alfa-influencers" og "Sephora Kids".

Kosmetik-kæden Kicks har tidligere bekræftet over for NRK, at efterspørgslen efter hudpleje fra unge er steget i den seneste tid.

Gjelsvik tror, at mange har svært ved at tage den absurde udvikling til sig, og at det måske er derfor, at mange voksne heller ikke gør noget ved det.

"At hudplejeprodukter er blevet en statusgave blandt jævnaldrende, hvor børn køber anti-age til hinanden, er intet mindre end en tragedie. Hvor blev drømmen om noget så simpelt som en ny dukke, en løbehjul eller en bog af?" skriver hun videre.

I en tidligere artikel hos KK har hudplejer og fagchef hos Skintific, Ann-Kristin Stokke, udtrykt bekymring for trenden.

- Jeg har fulgt denne trend tæt og bliver skræmt over, at børn helt ned til 10-årsalderen taler om og bruger anti-aging hudpleje og aktive ingredienser som retinol og syrer. Det er ikke lavet til deres sarte hud. Som hudhelseekspert ser jeg en stadig stigende tendens til overbehandlet hud, og resultatet bliver irritation, tørhed og bumser.

Dette skader hudbarrieren og kan gøre huden mere udsat for eksem og andre underliggende hudsygdomme.

- At hudplejeprodukter bliver populære blandt stadigt yngre aldersgrupper mener jeg er problematisk, da overbehandling af huden kan føre til kronisk inflammation, sensitivitet og lavere tolerance for miljøfaktorer og hudplejeprodukter senere i livet. Over tid kan det fremskynde aldringsprocessen i stedet for at bremse den, advarede Stokke.

Ung hud er i udgangspunktet i stand til at producere de stoffer, den har brug for, selv. Derfor er behovet for hudplejeprodukter meget lille for ung, normal og sund hud.

Nu mener Gjelsvik, at det er på tide, at forældrene tager ansvar.

- Dette er ikke børnenes skyld. Det er vores skyld. Voksne har ladet det ske. Vi har givet dem mobilerne, vi har ladet dem få adgang til sociale medier, og vi har set igennem fingrene med aldersgrænser og grænseløs påvirkning. Det er os, der har ladet TikTok og Instagram blive deres barnepiger. Og mens vi har siddet stille og ladet dem scrolle, har algoritmerne fodret dem med billeder og videoer, der sælger én besked: Du er ikke god nok, som du er.

I stedet for at lade børnene blive revet med af trenden, bør de voksne slå i bordet og sige: "Dette er ikke okay!" mener hun.

Hun skriver også, at forældre bør tale med deres børn om, hvorfor de føler, at de har brug for disse produkter, og lære dem, at det at være barn er en af de mest værdifulde ting, de nogensinde vil opleve.

"Vi må også våge at være upopulære. Våge at være de forældre, der siger nej, selvom det gør os til 'strenge forældre' i børnenes øjne," skriver hun videre i indlægget.

Den stigende besættelse af hudpleje blandt børn i meget ung alder har fået flere i nabolandet til at tage drastiske skridt.

I slutningen af marts sidste år blev det kendt, at et af Sveriges største apotekkæder, Apotek Hjärtat, har indført en aldersgrænse på 15 år for en række såkaldte avancerede hudplejeprodukter.

- Vi ønsker at være på forkant og tage større ansvar for ikke at være med til at fremme usund adfærd og idealer, som er vokset frem blandt mange unge, svarede Monika Magnusson, farmaceut og administrerende direktør i Apotek Hjärtat dengang.

Hudplejemærket Mantle sprang også med og indførte en aldersgrænse på hele 18 år for at handle i deres webbutik.

I en pressemeddelelse skrev grundlæggeren og administrerende direktør i Mantle, Josefin Landgård:

- 11-årige, der bruger retinoider, er bare ikke ok. Det føles vigtigt at tage stilling til dette fænomen, da jeg ser det vokse.

Landgård opfordrede også andre mærker og forhandlere til at tage ansvar.

KK har været i kontakt med Kristin Gjelsvik, som er bekendt med indholdet i artiklen.

Denne artikel blev først bragt hos kk.no, der også er ejet af Aller Media. Dette er en redigeret og oversat version.

Læs mere om:

Læs også