Bruger Ariana Grande lige nu sit tøj til at lande en helt særlig filmrolle?
Foto: Jordan Strauss/AP/Ritzau Scanpix
Hvis du går og tror at Ariana Grande kun kan spille Glinda og gå i fe-agtige pastellyserøde nuancer, så tro om igen.
Grande har i forbindelse med premieren og presseturen til filmen ’Wicked’ bestemt har benyttet sig af det, der på engelsk kaldes ’method dressing’, som løst oversat til dansk betyder ’metodepåklædning’ – altså at klæde dig metodisk efter en bestemt rolle – og det har afstedkommet mange meget eventyrlige looks, og gjort Grande til visuelt synonym med rollen som den gode fe Glinda.
Men method dressing er bestemt ikke et koncept Ariana Grande har opfundet.
Vi så Margot Robbie gøre det samme da hun rejste verden rundt for at promovere ’Barbie’, og ligeledes har Jenny Ortega ført dele af karakteren Wednesday ind i sin egen personlige garderobe, når hun har promoveret film. Det er en måde, at blive i karakteren på.
Ikke desto mindre lader det ny til at Ariana Grande har pakket Glindas påklædningspræferencer væk til fordel for en anden karakter. Men det er en rolle, hun slet ikke er castet til endnu.
Ser man på Grandes seneste looks, er det nemlig ikke Glindas overdådige skud, der dominerer, men snarere en underspillet elegance, der leder tankerne hen på et helt særligt Hollywood-ikon. Nemlig Audrey Hepburn.
Referencerne til Hepburn er ikke til at tage fejl af. Ikke nok med at Grande har anlagt sig et pandehår, der er nærmest identisk med Hepburns signaturfrisure, så er hendes tøjvalg også som taget ud af en ’Klæd dig som Audrey Hepburn’-guidebog.
Foto: Jordan Strauss/AP/Ritzau Scanpix
Dermed har vi set Grande i flere vintage-looks fra 1950’erne og 1960’erne – perioden, hvor Audrey Hepburn medvirkede i film som ’My Fair Lady’ og ’Prinsessen Holder Fridag’.
Det første eksempel på Grandes Hepburn-fascination kom i form af en sort og hvid polkaprikket balkjole skabt i 1963 af Pierre Balmain, som umiskendeligt minder om kjolen Hepburn har på i filmen ’Forelsket i Paris’ (Funny Face) fra 1957.
Tendensen begyndte for alvor at tegne sig, da hun efterfølgende til brunchen for førstegangsnominerede forud for Golden Globes ankom i en champagnefarvet silkekjole, som Yves Saint Laurent skabte for Christian Dior i 1959.
Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix
Hepburn-referencerne var heller ikke til at tage fejl af i den voluminøse Louis Vuitton-kjole Grande bar til Palm Springs International Film Festival. Den var med sin stropløse udskæring, den markerede talje, vide skørt og blottede ankler som taget ud af Hepburns garderobe.
Foto: Mario Anzuoni/Reuters/Ritzau Scanpix
Trumfen satte Grande dog ind, da hun ankom til Golden Globes-awarden natten til den 6. januar iført en sart lysegul kjole uden stropper i empiresnit med et delikatbroderet bryststykke. Kjolen er endnu et vintage pragteksemplar fra 1966 skabt Hubert de Givenchy – Audrey Hepburns favoritdesigner og tætte ven, som blandt andet stod bag Hepburns ikoniske sorte kjole fra ’Breakfast at Tiffanys’. I bedste Hepburn-stil afrundede Grande sit Golden Globes-ensemble med lange, hvide operahandsker i silke og et diamantbesat halsbånd.
Foto: Etienne Laurent/AFP/Ritzau Scanpix
De mange referencer til Audrey Hepburn har fået flere brugere på TikTok og Instagram til at spekulerere i, om Ariana Grande gennem sine modevalg er i gang med at aflægge uofficiel audition til rollen som Audrey Hepburn, såfremt en film om den ikoniske Hollywoodskuespiller skulle komme på tale?
Der har været små pip om en kommende Hepburn ’biopic’ (altså en filmisk biografi), og skuespillere som Rooney Mara og Lily Collins har også været sat i forbindelse med hovedrollen. Men mon Ariana Grande kan trumfe deres kvaliteter gennem sine kjoler?
Det vil tiden kun vise.