Karriere og penge
13. marts 2025

Se sur ud, og hav AirPods i ørene: Generation Z bruger ‘taskmasking’ til at se ud som om, de arbejder

Medarbejdere fra generation Z forsøger at se travle ud på kontorene, fordi deres ledere ikke har tillid til deres arbejdsgange.
Af: Signe Bækkelund
Gen Z

Foto: Olympia De Maismont/AFP/Ritzau Scanpix

Et utilfredst ansigtsudtryk, hurtige gåture med laptoppen under armen, måske endda et par hårde slag i tastaturet. Lyder det som en travl dag på kontoret?

Det er netop, hvad Generation Z håber.

Med såkaldt taskmasking, der er navnet på en populær tendens, forsøger medarbejdere fra generation Z at se travle ud for at tilfredsstille deres overvågende chefer, som ikke er vant til den nye generations måde at begå sig på arbejdspladsen.

Flere udenlandske medier har skrevet om fænomenet – blandt andet The Guardian, der også gør opmærksom på, at tendensen ganske vist ikke er et nyt fænomen.

Dog kan genopblomstringen være resultatet af, at flere virksomheder kræver, at medarbejderne vender tilbage til kontoret på fuld tid efter flere år med hybrid- og hjemmearbejde på grund af coronakrisen.

Generation Z, der kom på arbejdsmarkedet under coronakrisen, har derfor været vant til selv at styre, hvordan arbejdsdagen skulle forløbe.

Taskmasking har også spredt sig til det sociale medie TikTok, hvor flere brugere deler deres måder at tage del i trenden.

Tidligere har generation Z gjort sig bemærket med tendensen ‘quiet quitting’, hvor ansatte undlod at udføre arbejdsopgaver, der ville føre til udbrændthed. Det blev med unge øjne set som et opgør med hustlerkulturen og en øvelse i at sætte grænser, mens de ældre generationer og lederne kaldte de unge “dovne”.

Er task-masking endnu et tegn på generation Z’s dovenskab, eller er det resultatet af dårlig ledelse og micro managing?

Resultatet af mistillid

Sociolog og foredragsholder Emilia van Hauen mener, at task-masking er et resultat af et tillidsbrud mellem lederne og deres unge medarbejdere.

– Kun 12 procent af ledere har fuld tillid til, at deres medarbejdere er produktive, når de har en hjemmearbejdsdag, men omvendt mener 80 procent af medarbejderne selv, at de er mere produktive, når de arbejder hjemmefra. Så det tyder jo helt klart på et tillidsbrud, siger Emilia van Hauen.

Det resulterer i, at lederne ikke stoler på de unge, som primært har arbejdet hjemmefra i starten af deres professionelle karriere.

Emilia van Hauen udgav i 2024 bestselleren ‘Generationen, der skal redde verden …med lidt hjælp fra os andre’ om generation Z’s første år på arbejdsmarkedet og mener, at arbejdsmarkedets strukturer kan komme som et chok for medarbejdere fra generation Z.

– Generation Z har været meget mere involverede i familiens beslutninger, fra de var børn, og de har derfor ikke oplevet at være en del af et hierarki på samme måde som tidligere generationer, forklarer Emilia van Hauen og uddyber, at den unge generation også er gode til at fornemme deres egne behov, hvilket de også tager med sig ind på arbejdspladsen.

Den unge generation har derfor en følelse af at være nødt til at skjule deres egentlige arbejde, fordi lederne ikke viser dem den tillid, de er vant til hjemmefra.

Generation Z har dog ikke deres krav og selvtillid fra fremmede.

– Ledelsen skal kigge lidt på, hvordan de har opdraget deres egne børn. Vi synes alle sammen, vores egne børn er mega seje. Fordi de stiller krav til deres ledere, og de insisterer på at have en ordentlig work-life-balance. Problemet opstår, når andre forældres børn, der er opdraget på samme måde, kommer ind og bliver ens medarbejder. Så er de lige pludselig røvirriterende, fordi de udfordrer systemet, forklarer Emilia van Hauen.

Sociologen har imidlertid ét råd til ledere, der frygter, at deres medarbejdere fra generation Z task-masker.

– Vær nysgerrig, vær åben og mød folk med tillid. Det er altså de færreste mennesker, der møder ind på arbejde og tænker, nu skal jeg lave det dårligste arbejde, jeg nogensinde har gjort. Og hvis man tænker det, er det nok fordi, man allerede er blevet mødt med mistillid, siger hun.

Læs mere om:

Læs også