
Her er farven, som dominerer modebilledet lige nu

Foto: Bertrand-Hillion Marie-Paola/Shutterstock/Ritzau Scanpix
Længere og lysere dage giver en lyst til at bruge flere farver. Rosa stadig er en del af modebilledet. Men hvordan kan man bruge farven, uden at det bliver for sødt og yndigt?
Rosa stadig er en stærk trendfarve – på trods af hvad man måske skulle tro. Mange har forudset, at farven, som man enten elsker eller hader – eller måske også elsker at hade eller hader at elske – nu ville træde tilbage efter mange sæsoner i modebilledet.
Men det skete ikke. For rosa er en af årets store trendfarver.

Khaite SS25.
Foto: Bfaa/Backgrid/Ritzau Scanpix
Men det er ikke Barbie-rosa varianten, der gælder nu. Det er den bløde pudderrosa. Vi så den allerede på catwalken, da designerne og modehusene viste deres kollektioner for den kommende forårs- og sommersæson. Hos Khaite, Jil Sander, Alaïa og Miu Miu, for eksempel.
Sidstnævnte tog på mange måder ejerskab over farven da de meget omtalte ballerinasko gik viralt for et par sæsoner siden. Og de er stadig på mode.
Nuancen af rosa, vi ser nu, er på mange måder mere voksen. Det er gode nyheder for dig, der vil undgå det for sukkersøde.
Der er næsten noget nostalgisk over den pudderrosa farve. Og det er selvfølgelig ikke tilfældigt, at den er på mode lige nu.
Det er som et slags nik tilbage til svundne tider. Til barndommen, måske. For alt var jo bedre før, var det ikke? Med det bliver farven en slags flugt fra virkeligheden. For i en usikker verden er der ikke kun noget forsigtigt optimistisk ved farven, men også noget nært, trygt og kendt. Det føles nok godt.

Rent praktisk er rosa måske ikke den nemmeste farve at bruge. Men den er alligevel mere taknemmelig end den, der skabte sin egen trend: Barbiecore.
Den er mere elegant, på en måde, og så er den relativt nem at style med andre trendfarver som rød, bordeaux og brun – eller "Mocca Mousse", som er blevet udråbt til årets farve af Pantone.
Modehistorisk har rosa farven desuden dybe rødder, og ser vi tilbage, er det også en farve, som nogle af verdens største stilikoner har taget til sig, som Grace Kelly, prinsesse Diana og rollefiguren Carrie Bradshaw fra Sex and the City. Referencerne er mange. Næsten lige så mange som mulighederne, kan man sige.
Da farven dukkede op på catwalken, skete det, som altid sker: Trenden bevægede sig langsomt ned til de mere almindelige butikker og havnede til sidst i kædebutikkerne. Denne proces er ikke ny, men den sker nu hurtigere end nogensinde – både godt og skidt.
Du vil med andre ord snart se den overalt, hvis den ikke allerede er der.

8 skjorter, der er perfekte til det omskiftelige april-vejr
Inspiration kan du hente fra catwalken, hvor designerne og modehusene først og fremmest viste farven i lette stoffer som silke og chiffon, men allerede nu kan du finde trenden i strik, for eksempel.
Endnu mere elegant er trenden som en del af en anden stor trend lige nu, nemlig sæt.

Brandon Maxwell SS25.
Foto: Shutterstock/Ritzau Scanpix
Tænk på Jackie Kennedy, Chanels ikoniske tweed-sæt eller prinsesse Dianas lyserøde variant. Modehistorisk findes der også mere moderne referencer. Og vi skal ikke længere end til København, før de dukker op. Stjerneskuddet Nicklas Skovgaard, som for nylig viste sin nyeste kollektion under den danske modeuge, henter inspiration fra 1980'erne med koboltblå og fuchsia som indslag i en farvepalet med sort, hvidt og gråt.
På catwalken denne sæson er farven faktisk gengivet mere kraftfuld end sukkersød, og det gør den også lettere at bruge. Det er mere Glinda-rosa end Barbiecore, hvis du tager den reference. Det er heller ikke utænkeligt, at filmsuccesen Wicked, hvor Ariana Grande spiller karakteren Glinda, har bidraget til at forankre farven, som også er blevet kaldt "storesøsteren til bourdeaux", i sæsonens modebillede. Brug den gerne for at få lidt mere farve ind i garderoben.
Denne artikel blev første gang bragt af KK.no, der også er ejet af Aller Media. Dette er en oversat og redigeret version.
