Sådan åbner du din netbutik
Foto: Heidi Maxmiling
At starte en butik på internettet er fyldt med faldgruber og beslutninger, der skal tages. Og hidtil har det ikke været muligt at opdrive en bog - på dansk - om de helt konkrete processer, man skal igennem for at få en butik til at køre på nettet. Men nu har Lea Skov Lindbæk skrevet den i samarbejde med Louise Reseke fra forlaget Booked.
- Der har ikke været lettilgængelig litteratur om at drive butik på nettet hidtil, og jeg stod selv og manglede en bog, der kunne besvare alle de meget konkrete spørgsmål, der dukker op, når man skal starte en netbutik, siger Lea Skov Lindbæk.
Bogen kan læses fra ende til anden, eller man kan bruge den til at slå op på kapitlerne, der beskriver den situation, man lige står for at skulle løse, og få en detaljeret gennemgang af problemer og løsninger på, hvad man skal overveje eller gøre på det givne tidspunkt. Den giver praktiske tips til alt, fra hvordan du øger salget, til hvordan du forbedrer butikkens placering på nettets søgemaskiner.
Hobby eller job?
Et eksempel er det helt essentielle, som man bør overveje, allerede inden man beslutter at åbne en netbutik:
- Det er vigtigt helt fra starten at beslutte, om det skal være en hobby, eller om man vil kunne leve af det. Det er helt afgørende for de mål, du skal sætte dig senere hen, siger Lea Skov Lindbæk. Når man beslutter sig for at drive butik på nettet, skal man fra starten gøre sig klart, at der som i enhver form for butiksdrift ikke fi ndes lette løsninger, og ting tager tid.
- At drive en netbutik er hårdt arbejde. Præcis lige så hårdt som at drive en almindelig butik. Der er ingen let vej.
- Desuden kræver det en vis tålmodighed. Alt tager længere tid på nettet. Men til gengæld kan du se en vækst, når butikken kører. I en almindelig butik vil antallet af kunder typisk være mere statisk. En anden vigtig del af det at drive en forretning på nettet er at bruge de muligheder, det giver.
Tænk globalt
- Du skal kunne se nettets muligheder. Hvor kan du ellers nå 100.000 mennesker på fem minutter? Med en netbutik skal du tænke stort og tænke globalt. Gå efter hele verden som potentielle kunder. Og en sidste nok så vigtig ting, man bør være omhyggelig med, når man vil sælge varer på nettet:
- Du er nødt til at være en god købmand. Du skal kunne tænke i salg, og du skal være 100 procent professionel i din tilgang; ikke grimme billeder, behandl dine kunder seriøst. Alt skal være gennemtænkt helt ned til emballagen, så kunderne kan se, at du har styr på din forretning, og får lyst til at handle hos dig igen. Når du så skal i banken for at låne penge, skal du også være velforberedt og have fuldkommen styr på, hvad du vil med din butik - også her er det vigtigt at være professionel.
Husk forretningsplan
- Du skal lave en forretningsplan, som beskriver nøjagtigt, hvad din plan er, og hvad du forventer af din forretning, så banken kan se, at du har en idé om, hvad du vil. Og du skal selv have sparet en pose penge op, så de kan se, at du mener det alvorligt. Et sidste godt råd fra bogen, som Lea Skov Lindbæk ikke tøver med at give kommende netbutik-indehavere med på vejen:
- Du skal vide, hvem der er dine kunder. Gør dig klart, hvem du vil satse på at sælge varer til. Og så skal du kende dit marked og dine konkurrenter. Lav research, og spørg dig selv, hvad du kan tilbyde kunderne, som de ikke kan få i de allerede eksisterende netbutikker.
Bogen "E-værksætteren - din guide til den professionelle netbutik" er udkommet på forlaget Booked.