Gode vaner kommer ikke af kampagner
Når man spørger folk om deres alkoholvaner, er der ikke mange, der overhovedet nævner noget om Sundhedsstyrelsen. Og nævner man det selv, spørger, hvad man fra officiel side mener ville være fornuftigt at drikke, er det ikke engang ret mange, der er klar over, at grænsen for fornuftigt alkoholindtag er blevet lavere. Syv genstande om ugen for kvinder og fjorten for mænd, siges der. Hvordan de lige nøjagtig har fundet ud af lige nøjagtig de tal, skal jeg ikke gøre mig klog på, men at de ingen forskel gør i folks liv, tror jeg efterhånden, de fleste er klar over.
Læste for nylig en artikel om samme emne. Der havde de været ude at spørge folk i forhold til de officielle grænser, og ingen af de adspurgte fulgte anbefalingerne. Det samme gælder sådan set også de fleste andre sundhedskampagner. Tænk bare på den der med 6 om dagen. Her var det meningen, man skulle få folk til at spise sundt, og 6 stykker frugt og grønt om dagen var pludselig nøgletallet til det - lidt sjovt, hvor kom lige nøjagtig 6 styk fra? Den kampagne hjalp faktisk heller ikke på ret meget, hvis man skal tro alle de andre avisoverskrifter om fedme, diabetes, høje kolesteroltal, dårligt blodomløb og så videre.
Og i forhold til unge og rygning må vi nok også erkende, at advarslerne preller af på dem som vand på en gås. Og hvorfor er det så, man fortsætter med den ene kampagne efter den anden, bruger millioner af kroner og spilder folks tid? Tja, det skal jeg heller ikke gøre mig klog på, men jeg tror helt ærligt på, at hvis man for eksempel satte prisen på cigaretter op og lod en pakke koste 100 kroner, så ville det have en enorm effekt på indkøb og forbrug af samme. Folk, og herunder de unge, ville helt enkelt ikke have råd til at ryge. Og hvis man afskaffede momsen på sunde fødevarer, herunder frugt, og samtidig satte den på alt, hvad der indeholdt sukker og farvestoffer, samt sørgede for, at de sunde ting stod lige ved kassen i supermarkedet og var lettilgængelige hele vejen rundt, ja, så ville man også der se en effekt.
For der kan da ikke herske tvivl om, at pengepungen spiller en kæmpe stor rolle i folks valg og muligheder?
Kærlig hilsen
Renée
LÆS OGSÅ:
Camillas hjørne:
Sex, sex allevegne sex
Mr. Right eller Mr. Good Enough