Popkultur
14. maj 2024

Et enkelt ord har fået internettet til at rase mod Jennifer Lopez. Det siger noget helt særligt om, hvad vi forventer af vores idoler i dag

En video med Jennifer Lopez, der svarer på, hvad hun har på, er gået viralt på sociale medier. “De kendte bliver i langt højere grad stillet til ansvar for deres måde at leve på og opføre sig på,” siger popkulturekspert om episoden, der lige nu fylder på TikTok.
Af: Christoffer Mygind Juul
Jennifer Lopez

Foto: Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix

En video på bare 10 sekunder med et enkelt ord ytret.

Mere skulle der ikke til for, at musikeren og skuespilleren Jennifer Lopez blev cancelled på sociale medier, hvor videoen i skrivende stund er blevet set hele 10 millioner gange.

Videoen er postet af underholdningsjournalist Anika Reed fra mediet USA Today og viser Jennifer Lopez til årets Met Gala, der blev afholdt mandag den 5. maj og bliver anset som en af verdens største modebegivenheder, hvor den røde løber er aftenens helt store højdepunkt med et utal af kendisser og haute couture-kjoler.

I videoen ses Jennifer Lopez i færd med at gå op ad trapperne, da Anika Reed stiller hende spørgsmålet “Hvem har du på?” hvortil J.Lo kort svarer “Schiaparelli”.

Et svar, der bliver leveret uden at skænke journalisten et blik og med en attitude, der har fået flere til at kalde stjernen ud for sin ubehøvlede opførsel.

Det lyder måske ikke umiddelbart problematisk, men der er en grund til, at svaret har ramt så hårdt, mener popkulturekspert Sarah Jane Kok, der er den ene halvdel af Instagram-profilen Celebkebab og podcasten af samme navn, hvor hun sammen med Mie Frejo Copsø dykker ned i USA’s kendis- og popkultur. Og de har blandt andet fulgt sagen med Jennifer Lopez tæt.

- Det, som trigger rigtig mange, er følelsen af, at J.Lo ikke er taknemmelig for det liv, hun har. Det kan godt virke privilegieblindt og utaknemmeligt, når hun ikke tager sig tid til at være høflig og svare rapporteren til Met Gala ordentligt, fortæller Sarah Jane Kok.

Timingen er ikke heldig for popstjernen, tilføjer Sarah Jane Kok. Videoen kommer nemlig i kølvandet på en anden viral video med Jennifer Lopez, der på det seneste har fået flere til at rette kritik mod stjernen.

Der er tale om en video med et klip fra Lopez' Amazon Prime-dokumentar "The Greatest Love Story Never Told", der handler om hende og hendes mands, skuespiller Ben Affleck, turbulente og meget offentlige forhold.

I klippet sidder hun i træningscentret, mens hun fortæller om, hvordan hun var "fucking wild" som barn og løb rundt i gaderne i New York-kvarteret The Bronx. Et kvarter, hun gennem sin succesfulde karriere har gjort til en stor del af fortællingen om sit ophav. Blandt andet med megahittet ‘Jenny from The Block’ fra 2002, hvor hun som bekendt synger “I'm still Jenny from The Block”.

Men den køber fans ikke på TikTok. Her mener flere nemlig, at udtalelsen i det virale klip om hendes barndom er et mislykket forsøg fra stjernen på at virke mere almindelig og relaterbar for sine fans.

Videoens kommentarfelt er fyldt med folk, der mener, at udtalelsen virker indstuderet, og at de har fået direkte nok af J.Lo’s konstante påmindelser om, at hun er fra bydelen i et forsøg på at virke mere autentisk.

Samtidig har videoen affødt flere beretninger fra folk med oplevelser om og observationer af Jennifer Lopez, der understreger, at hun er langt fra i øjenhøjde med nutidens måde at være kendt på. Beretninger, der oven på den virale video med stjernen fra Met Gala, nu er blevet døbt “The J.Lo Experience”.

Det siger enormt meget om, hvordan man er kendt i dag, mener Sarah Jane Kok, og peger på det ansvar, vi i dag har for vane at pålægge vores idoler.

- Vi lever i en tid, hvor vi sætter høje standarder for kendte. Igennem sociale medier har vi nærmest direkte kontakt til vores idoler, og de kan kommunikere direkte til os. De føles tættere på end nogensinde. Derfor føler mange også et svigt, når vores idoler ikke taler højt om de ting, der sker i verden, eller når de hæver sig over os “almindelige” mennesker.

- De kendte bliver i langt højere grad stillet til ansvar for deres måde at leve på og opføre sig på, deres udtalelser og mangel på samme. Rigtig mange føler, at de skylder os det. Fordi vi som fans, følgere og forbrugere har været med til at give dem det liv.

Følelsen af, at følgere og forbrugere netop er med til at give celebrities det liv, de lever, kommer også til udtryk i en anden trend, fortæller Sarah Jane Kok.

- Lige nu trender “blocking out” også på TikTok, som er en kampagne, der opfordrer folk til at "unfollowe" kendte og influencere, for simpelthen at give dem mindre magt.

Trenden “Blocking Out” er skabt af brugere på sociale medier for at stille kendte og influencers til ansvar for det, de har gjort og sagt - eller ikke sagt og ikke gjort.

Det kan være alt fra magtmisbrug til manglende engagement i samfundsrelevante dagsordener. Listen varierer fra bruger til bruger, men flere gengangere tæller blandt andre Kim Kardashian, TV-vært Ellen DeGeneres, superstjernen Taylor Swift og TikTok-stjernen Haylee Baylee.

https://imgix.femina.dk/2024-05-13/20240507-195428-1-1420x2130ma.jpg

Haley Kalil i sit nu kendte Met Gala-look.

Foto: Bnny/Backgrid/Ritzau Scanpix

Sidstnævnte gik nemlig heller ikke fra Met Gala uden at ryge i vælten. TikTokkeren og den tidligere model, med det borgerlige navn Hailey Kalil og som har over 9 millioner følgere, postede nemlig en video, der siden er blevet taget ned, med sit Met Gala-outfit inspireret af Marie Antoinette.

I videoen mimer hun til en lydbid fra Sofia Coppolas film "Marie Antoinette" med det kendte citat: “Let Them Eat Cake”.

Det blev hurtigt modtaget med kritik, hvor tusindvis af TikTok-brugere kritiserede Kalil for at være elitær og tonedøv ved at bruge et citat, som gør grin med hungersnød i forbindelse med et event, som med billetpriser på op mod 75.000 dollars, svarende til lidt over en halv million danske kroner, i forvejen kun er forbeholdt eliten.

Videoen har kostet Haley Kalil over 100.000 følgere på TikTok, selvom hun siden har lavet en video, hvor hun undskylder for episoden. Den er dog ikke blevet modtaget som ønsket, og kommentarfeltet er derfor overrendt med brugere, der skriver “Hi from District 12”, som reference til den dystopiske filmtrilogi "The Hunger Games", hvor de fattige lever under kummerlige kår for at forsøde den rige elites ekstravagante livsstil.

Ligeså vel som det bemærkes, hvis celebrities træder forkert, bemærkes det også, når de bruger deres platform positivt, fortæller Sarah Jane Kok og peger på nogle af dem, der for tiden roses for at fremstå autentiske.

- Lige nu får Macklemore rigtig meget positiv opmærksomhed for at have lavet en sang om krigen i Gaza. Derudover ser vi også flere kendte, som fremstår mere “ægte”. Influencere som Emma Chamberlain og Alix Earle, som laver videoer om hverdagen, viser rodede værelser og taler om toiletproblemer og uren hud. Vi vil i langt højere grad spejle os i vores idoler frem for at fascineres af dem.

Læs mere om:

Læs også