Instruktør Rikke Louise Schjødt: ”Det er mega befriende at se nogle kvinder, der bliver ved med at famle”
Foto: Signe Vilstrup, PR
De er alle sammen ret irriterende, selvoptagede, lyver meget og er i konstant konkurrence med hinanden.
Rikke Louise Schjødt har villet vise, alt det, som de fleste måske prøver at skjule ved sig selv i serien "Limboland", der gik i luften med anden sæson i påsken.
– Karakteren Freja er meget alle mine dårlige sider puttet ind i hende og skruet op. Jeg har prøvet at vise de sider, som vi alle sammen har, men som vi måske skammer os over. Det er en hyper-virkelighed med rødder i ægte følelser.
Ideen til serien kom, da Rikke Louise Schjødt vendte hjem fra New York, hvor hun er uddannet som instruktør og manuskriptforfatter.
Hun var gået fra sin kæreste og flyttede herefter ind hos en af sine gamle gymnasieveninder.
Hun havde en følelse af, at hun ikke anede, hvad der skulle ske med sit liv og begyndte at skrive med inspiration fra sin egen krise og de venner, hun havde omkring sig.
På den måde blev karaktererne i "Limboland" skabt.
Mænd må godt være usympatiske
Når man ser serien, kan man hurtigt få den opfattelse, at karaktererne virker meget usympatiske.
Når Rikke Louise Schjødt bliver spurgt ind til netop det, svarer hun, at hun får røde knopper, når hun får det spørgsmål.
– Lige nu sidder jeg og ser serien Exit, og karaktererne er så usympatiske og nedern, men det bliver der ikke stillet spørgsmålstegn ved i nogle anmeldelser eller artikler, fordi de er mænd. Men fordi det er kvinder, der er med i serien, så er det mere farligt, at de er nedern og irriterende.
Rikke Louise Schjødt synes, der er en dobbeltstandard, som kvinder bliver holdt op på.
Hvis de for eksempel gør noget usympatisk, så er det dobbelt så slemt, end hvis det var en mand.
Det vil hun gerne gøre op med i serien.
– Det, der irriterer mig ved andre serier, er, at karaktererne ofte har et mega helligt moral kompas. Seeren skal lære, hvordan man skal opføre sig som menneske. Nej, så sidder vi alle sammen bare og har det dårligt over, at det kan vi ikke leve op til.
– Nogle kritikere kan sige: ”De lærer jo ingenting af deres fejl.” Nej, for i virkeligheden udvikler mennesker sig ikke i sådan et tempo, og det irriterer mig, når karakterer udvikler sig fra A-Å i løbet af ingen tid. Jeg er mere optaget af processen end af slutresultatet.
– Jeg synes, det er mega befriende at se nogle kvinder, der bliver ved med at famle, men som selvfølgelig lærer noget på vejen.
Opgør med Hollywood
Rikke Louise Schjødt, der er 29 år, mener, at "Limboland" afspejler præstationspresset og selviscenesættelsen, som er typisk for hendes generation.
– Vi går alle rundt og lader som om, vi har styr på alt, men i virkeligheden er vi alle sammen megausikre. Der er en kæmpe frygt for at vælge forkert. Det handler om præstationsangst, vi er så bange for at fejle, vi skal starte hurtigt på et studie, vi skal have gode karakterer. I stedet for lige at stoppe op og mærke efter.
– Det er også derfor, Freja ikke vælger noget. Det handler om at være så bange for at fejle, at man ikke tør overhovedet at bevæge sig ud i det. Den usikkerhed vil jeg gerne vise i "Limboland".
Mandens versus kvindens blik
Rikke Louise Schjødt har arbejdet meget med the female gaze og the male gaze, som handler om, hvordan man portrætterer karakterer, og med hvilket blik man kigger på dem.
Historisk set har det været mænd, som har portrætteret kvinder i tiden, og det vil hun gerne gøre op med ved at vise det kvindelige blik i "Limboland".
I den nye sæson kommer der en ny karakter ind, Katrines bror, som skal repræsentere det mandlige blik.
– Freja bliver mere opmærksom på sig selv. Hun begynder at opføre sig på en anden måde. Hun performer, når han kigger på hende. Da jeg instruerede ham, så sagde jeg nogle gange til ham: ”Nu er du et kamera, og du står bare og kigger på Freja.
Rikke Louise Schjødt fortæller, at hele serien handler meget om det med at performe. Hvornår er du ”dit rigtige jeg” og findes det. Og findes det kun i kraft af, hvem du står overfor?
Leonora Christina Skov: Ingen kommer til at tage min stemme fra mig igen
For eksempel når kvinderne sidder i undertøj, så har hun tænkt meget over, at det ikke bliver på en måde, hvor kvinden objektiviseres, men at nøgenhed bliver vist på en autentisk måde.
– Det skal ikke være på den der måde: Nu sidder jeg her og ser megalækker ud, men mere hov, nu sidder jeg sådan her, for sådan sidder jeg derhjemme og min mave folder, ikke fordi jeg er tyk, men fordi det gør den.
Tag skammen tilbage
Det har været vigtigt for Rikke Louise Schjødt at hyre mange kvinder på settet. Det har hun gjort af flere årsager.
Den ene handler om, at tematikkerne i "Limboland" er sårbare.
– Jeg har haft behov for at skabe et rum, hvor primært A-funktionerne på mit hold bestod af kvinder, da vi på den måde kunne skabe et trygt rum, hvor der var plads til tvivl og famlen på en måde, som jeg ikke følte, jeg kunne skabe på samme måde, hvis det var en mand, der eksempelvis var fotograf.
Den anden årsag er, at hun føler et ansvar som kvindelig instruktør til at tage andre kvinder med sig op.
– Der sidder jo mange mænd i magtfulde positioner og mænd har siddet på magten i så lang tid, så jeg føler en pligt til at tage kvinder med mig op. Men når det er sagt, så ville jeg aldrig hyre en kvinde, hvis hun ikke er god nok.
Sæson 1 var meget personlig for Rikke Louise Schjødt, hvorimod sæson 2 er mere politisk, da hun har en mission om at tage skammen tilbage.
– Igennem ens liv som kvinde, er man blevet afrettet, og man har fået at vide, at man snakker for meget, snakker for højt eller fylder for meget. Vi er ikke alle sammen små mus, men man kan hurtig føle sig forkert, hvis man ikke er.
"Limboland" kan streames på Xee.