Københavnske barer hamstrer Guinness-øl for at have nok: ”Vi har skabt et monster”
Foto: Hollie Adams/Reuters/Ritzau Scanpix
De seneste par måneder har den irske øl Guinness været allestedsværende i det københavnske bar-liv og på sociale medier.
I december skrev TV2 en artikel med rubrikken ”Mørk drik er blevet et hit blandt unge.” Og både Euroman og en række forskellige meme-profiler har dækket tendensen.
Hos Kennedy’s Irish Bar på Vesterbro siger de nu, at de har fordoblet salget af Guinness de seneste seks måneder. Faktisk har Tim Tynan, som selv er irer og medejer af baren, aldrig oplevet noget lignende.
– Vi har skabt er monster, siger han.
– Vi skænker en Guinness så godt, at det er blevet meget populært at komme her forbi for at prøve en.
Netop derfor har de sørget for at have rigeligt med Guinness på lager. Men sådan er det ikke alle steder. Visse steder har man svært ved at imødekomme efterspørgslen.
– Vi har ikke sagt nej til nogle gæster endnu, men har været ude at låne hos nogle af vores irske venner, fortæller indehaver af Gaarden og Gaden, Thomas Spelling.
– Vi er heldige, at vi har en restaurantchef fra Irland, så han kan charme sig ind hos de irske pubs. Nu har vi heldigvis stocket lidt godt op, men i sidste uge kunne vi ikke bestille hos Carlsberg, der var fuldstændigt tørlagte. Vi har kun lige akkurat haft nok.
Hos Gravens Rand på Frederiksberg har de også opmagasineret Guinness for at undgå at løbe tør – eller blive påvirket af Carlsbergs mangel, da det er Carlsberg, der distribuerer Guinness i Danmark.
Den mørke stout er barens mest solgte øl i øjeblikket. Måske fordi ”nogen kalder den for Københavns bedste Guinness”, fortæller de.
Guinness måtte over julen udplyndre sine irske reserver for følge med den enorme efterspørgsel i Storbritannien. Faktisk måtte nogle barer ifølge The Guardian rationere øllen imellem sig for at sørge for en fair fordeling.
Herhjemme spekulerer Thomas Spelling på, hvad der egentlig driver den store efterspørgsel på de forskellige barer i København.
– Er det bare, fordi folk er nervøse for at løbe tør? Vi sælger meget, men i virkeligheden er det måske, fordi vi alle hamstrer. Men der er helt klart noget om det… Vi har ikke har solgt noget julebryg i år. Vi har kun solgt Guinness, fortæller han.
Tim Tynan fra Kennedy’s Irish Bar er ikke i tvivl om, at populariteten blandt de yngre kommer fra de sociale medier.
– Engang kom danskerne forbi og drak en eller to Guinness før de skiftede over til Carlsberg. Sådan er det ikke længere. Før blev det desuden opfattet som en ’mande-drik’, men nu kommer der også mange kvinder forbi for at prøve den, forklarer barejeren.
Guinness, der i øvrigt altid har været populær i Irland, er i øjeblikket den officielle Premiere League øl. Det betyder både en større eksponering, men spiller også ind i den generelle fascination af britisk kultur herhjemme. Tænk bare på bloke-core-trenden med de mange forskellige fodboldtrøjer og på masse-ekstasen omkring Oasis’ comeback. Guinness er blevet en smart accessories.
Faktisk er der mange kendte (selv Kim Kardashian) som drikker den mørke stout og deltager i udfordringen; ’Splitting the G. Blandt andet har Ed Sheeran og Niall Horan forsøgt sig med den i en video på TikTok.
At ’splitte G’et’ betyder ganske simpelt, at man med sin første tår skal drikke den mængde øl, det kræver at få toppen til af øllen til at skære igennem G’et på et Guinness-glas.
– De burde nyde den i stedet. Selvom det er en sjov ting at gøre, skal man jo hverken lege med sin mad eller sin drink, siger Tim fra Kennedy’s Irish Bar. Han ser trenden som et smart marketingstrick.
Men før man (åbenbart) kan nyde sin Guinness, skal den skænkes helt korrekt. Og det tager sin tid. Hos Kennedy’s Irish Bar, tror de, at det kan være en del af appellen, at bartenderen skal gøre sig umage, før skummet får den perfekte, cremede fasthed.
Flere af de såkaldte Guinnfluencers tester kvaliteten ved forsigtigt at tilte øllen og dermed tjekke, om toppen står, som den skal.
Hvor længe Guinness-tørsten holder ved endnu, er svær at sige. Men øllens underlige fætter ’Gonsteren’, som var en blanding af Guinness og Moster energidrik, ser da ud til allerede at være uddød.