Live-sex og piercing på scenen: Tur i operaen sender 18 tyskere i kvalmebehandling på hospitalet
Florentina Holzinger.
Foto: Jens Bttner/AP/Ritzau Scanpix
Live-piercing, fuldbyrdet seksuelt samleje og rigelige mængder af ægte blod. Lyder det som opskriften på en finkulturel teateroplevelse i en historisk opera, eller måske mere som den sikre vej til en hospitalsindlæggelse?
I dette tilfælde er begge svar korrekte. For førnævnte opremsning var blot nogle af de ting, som teatergængerne i Stuttgart Opera kunne opleve, da forestillingen ‘Sancta’ udfoldede sig på de skrå brædder den første weekend i oktober.
Under lørdagens forestilling måtte otte publikummer kapitulere. Under søndagens forestilling var tallet 10. Det bekræfter Sebastian Ebling, der er talsperson for Stuttgart Opera, overfor The Guardian.
De 18 personer fik faktisk så svær kvalme af at overvære forestillingen, at de måtte have medicinsk behandling på hospitalet. Og det på trods af, at publikum på forhånd skulle have fået en lang række trigger warnings. Listen talte alt fra røgelse til høje lyde og, ja, eksplicitte seksuelle handlinger og seksuel vold.
“Vi opfordrer endnu engang publikum til at læse advarslerne omhyggeligt, så de ved, hvad de skal forvente,” siger Sebastian Ebling til The Guardian.
Det er den østrigske koreograf Florentina Holzinger, der står bag ‘Sancta’, som handler om en ung nonne, der bliver ophidset af en fortælling fra en ældre nonne, hvilket får hende til at smide alt tøjet, kravle op på alteret og rive lændeklædet af Kristus’ torso.
Et møde med en stor edderkop får nonnen til at angre, og derfor beder hun de andre nonner om at mure hende op levende.
Holzinger har tidligere udtalt i et interview med The Guardian, at for hende handler god danseteknik “ikke kun om at kunne mestre en perfekt tendu (et ballettrin, red.), det handler også om at kunne urinere på kommando.”
Selvom det er første gang, koreografen giver sig i kast med operascenen, så er det langt fra første gang, hendes forestillinger har vakt opsigt. Hun har et ry for at blande klassisk teater med såkaldte lystforestillinger, og så er hendes cast typisk helt nøgne.
Sværdslugning, tatovering, onani (alt sammen live) og malerier med blod og frisklagte ekskrementer er alt sammen ingredienser i hendes tidligere forestillinger.
Da ‘Sancta’ blev opvist i Wien i juni i år, kritiserede biskopper fra Salzburg og Innsbruck forestillingen. De mente, at den var en ‘disrespektfuld karikatur af den hellige messe’.
Kvalme og sure biskopper til trods, så virker teatergængerne ikke til at være skræmt fra vid og sans over weekendens hospitalsindlæggelser. De resterende forestillinger af ‘Sancta’ i Stuttgart og i Berlin er i hvert fald udsolgt.