
Ferie: 3 gode grunde til at rejse med tog

Foto: Shutterstock, Simone Hald
Har du booket sommerferien sydpĂ„ i Ă„r, sĂ„ har du â statistisk set â ogsĂ„ booket en flybillet som en del af rejsen. Vi flyver nemlig som aldrig fĂžr. BĂ„de pĂ„ verdensplan og herhjemme slog antallet af flypassagerer sidste Ă„r rekord.
Der er imidlertid rigtig mange klimapoint at hente ved at vÊlge toget frem for flyet, hvis man Þnsker at leve mere bÊredygtigt: Flyrejser er en af de mest klimaskadelige enkelthandlinger, man kan foretage sig som privatperson i forhold til éns personlige CO2-aftryk. Familiens togtur til Rom udleder eksempelvis 7,5 gange mindre CO2 end flyveturen til samme by, ifÞlge den grÞnne tÊnketank Concito.
Martin Trandberg Jensen, lektor i turisme og mobilitet pĂ„ Aalborg Universitet, har forsket i togrejser og mobilitet, og han mener, vi allerede i dag begynder at se konturerne af nye rejseformer, hvor fĂŠnomenet slowtravel er i fokus: En rejseform, hvor brugerne i stigende grad fravĂŠlger den klassiske charterferie til fordel for togrejser og andre âlangsomme rejserâ som vandreture, cykelferie, pilgrimsvandringer. Han vurderer dog samtidig, at der er et stykke vej endnu, fĂžr toget bliver den primĂŠre ferierejseform for danskerne.
â I min barndom, under kartoffelkuren, var togrejsen til Italien et naturligt valg, fordi flytrafikken jo slet ikke var udviklet pĂ„ det tidspunkt. Fra historisk set at have vĂŠret den primĂŠre rejseform, nĂ„r folk skulle langt, sĂ„ konkurrerer toget i dag med flyets hurtige hastigheder og flybilletternes lave pris, siger Martin Trandberg Jensen.
LĂS OGSĂ : Klimaforandringer: Laura og hendes familie siger nej tak til flyveture
Og netop pris, tilgĂŠngelighed og komfort er ifĂžlge Martin Trandberg Jensen de tre faktorer, der spiller ind, hvis toget i fremtiden skal gĂžres endnu mere attraktivt for de mange rejsende.
â En af de store logistiske udfordringer ved togrejserne er, at det er en svĂŠr infrastruktur at bestille billetter igennem. Skal du eksempelvis med tog til Barcelona, er der mĂ„ske 4-5 nationale tognetvĂŠrk, du skal igennem fĂžrst. Der er noget praktisk kompliceret i at vĂŠlge togrejsen. En anden ting er det prismĂŠssige, hvor toget sjĂŠldent kan konkurrere med lavprisbilletterne. Det rejser ogsĂ„ en politisk debat, hvor man skal kigge pĂ„, hvordan man kan stĂžtte togvalget fra politisk side, sĂ„ det bliver mere attraktivt at tage toget, mener han.

Bergensbanen: Gennem helt unik natur
2. Komforten er i top
Han nÊvner nedlÊggelsen af de danske nattog tilbage i 2014 som et tilbageslag for togbranchen, hvis toget i fremtiden skal opretholdes som et reelt alternativ til flyet. Komfort er nemlig et af de omrÄder, hvor tog har en klar fordel i forhold til fly.
â Der var jo noget unikt ved at gĂ„ i seng i Berlin og vĂ„gne op til EiffeltĂ„rnet. I toget kan man ogsĂ„ bevĂŠge sig pĂ„ en helt anden mĂ„de, og i nogle lande kan man endda gĂ„ ned i en spisevogn og indtage frokosten. Der er ogsĂ„ eksempler pĂ„ europĂŠiske tog med legevogne til bĂžrnefamilierne. Det giver en helt anden komfort, som flyet ikke giver dig. TĂŠnk ogsĂ„ pĂ„ luftkvaliteten â den syntetiske, aircondition-styrede, nĂŠsten vakuumpakkede luft, der er i et fly, modsat den mere naturlige luft i toget, siger Martin Trandberg Jensen.

Orient-ekspressen: Fra én storby til en anden i roligt tempo og i luksuriÞse omgivelser
3. Du vĂŠlger langsomheden og fordybelsen til
SĂ„ selv om pris, tilgĂŠngelighed og komfort er omrĂ„der, der spiller ind, nĂ„r togturen skal bookes, sĂ„ kommer det ogsĂ„ i hĂžj grad an pĂ„, om det er bĂžrnefamilien, den 20-Ă„rige interrailer eller det midaldrende par i midten af 50âerne, der booker billetten. Togpassagerne er en blandet masse, som har forskellige grunde til at vĂŠlge toget.
â Tidsfaktoren er blot Ă©n faktor ud af mange bevĂŠggrunde til at vĂŠlge toget. Jeg har talt med mange interrailere, som tog pĂ„ en mĂ„neds interrailtur for at skrive sig ud af en hektisk hverdag, og hvor de selvvalgt var pĂ„ togene i lang tid. Hos dem var det endnu mere stimulerende at sidde i et rustent, forĂŠldet togsĂŠt i Ăsteuropa gennem bjergerne end pĂ„ et hĂžjhastighedstog i Frankrig. Det kommer helt an pĂ„ brugeren, vi taler om. Er det et politisk valg i forhold til Ă©ns personlige CO2-aftryk, sĂ„ vil man kunne rykke ved adfĂŠrden ved at skrue pĂ„ prisen â hos andre er det andre faktorer, der spiller ind.
LĂS OGSĂ : Din ferietype afslĂžrer dig - fĂ„ livsstilsekspert Anne Glads bud her
I takt med at klimadebatten fylder stadig mere â bĂ„de blandt danskerne og i mediebilledet â sĂ„ hĂ„ber Martin Trandberg Jensen pĂ„, at flere danskere i fremtiden vil overveje toget.
â Moralsk set ser jeg gerne, at togmobiliteten vokser sig stĂžrre i forhold til dagens klimaudfordringer, og man kan have det hĂ„b, at folk i fremtiden er mere opmĂŠrksomme pĂ„ deres valg af transportmiddel, nĂ„r de tager pĂ„ ferie.

West Highland Line: Snedryssede bjerge og spejlklare sÞer er en del af denne smukke togrejse mellem Glasgow og Mallaig pÄ Skotlands vestkyst. Damplokomotivet blev ogsÄ brugt som "Hogwarts-Ekspressen" i de berÞmte Harry Potter-film.
SĂ„ meget CO2 udleder tog i forhold til fly:
Kilde: Concito, Danmarks Naturfredningsforening
Togentusiatasten Anne Bloch: Man giver slip pÄ kontrollen
61-Ärige Anne Bloch var pÄ sin fÞrste togrejse som 15-Ärig, og hun har kÞrt i tog pÄ ferie lige siden. Med veninder, med familien og sammen med sin mand. Hun elsker den langsommelige rejseform og mÞdet med nye kulturer i togkupéerne rundtomkring i Europa.
Hvorfor foretrÊkker du at kÞre i tog pÄ ferie?
â Fordi det er sĂ„ hyggeligt. Du kan have din medbragte mad med, du kan sidde og spille spil og mĂžde nye mennesker, der ogsĂ„ har tid til bare ⊠at vĂŠre. I toget kommer man tĂŠt pĂ„ folk, der bor de steder, man kĂžrer igennem, og det synes jeg er virkelig hyggeligt. Mine bĂžrn, som i dag er 24 og 29 Ă„r, siger, at nogle af de bedste ferier har vĂŠret dem, hvor vi har kĂžrt i tog ned gennem Europa. Jeg synes, det er en fed mĂ„de at mĂžde andre kulturer pĂ„, fordi du har tiden til at snakke med de andre rejsende, og det synes jeg er meget mere hyggeligt end at sidde i et trangt fly.
Det er enormt meditativt at hÞre lyden af toget og fÞlge med i landskabet udenfor. Man giver slip pÄ kontrollen.
Hvor har du vĂŠret henne?
â Vi har kĂžrt i tog i GrĂŠkenland. Spanien, Italien. Frankrig, det davĂŠrende Tjekkoslovakiet, Tyskland, Schweiz, Norge og Sverige.
Er der lande, hvor det fungerer ekstra godt at kĂžre i tog?
â Det meste fungerer virkelig godt i Tyskland og Skandinavien. Man skal som regel skifte tog i Hamborg og MĂŒnchen, hvis man skal sydpĂ„, men sĂ„ snart du tager toget derfra, sĂ„ fungerer det. Personalet er altid sĂžde til at hjĂŠlpe, og togene kĂžrer til tiden.
Schweiz er et dyrt land at rejse i, men det er til gengÊld et godt land at kÞre tog i. Der er nÊrmest et offentligt transportmiddel, uanset hvor du stÄr, togene kÞrer ofte, og man kan tage cykler med i togene uden at betale for det.
Spiller miljÞhensyn en rolle, nÄr du tager toget?
â Ja, absolut â jeg tager ogsĂ„ toget i min fritid frem for bilen, og nu hvor CO2-debatten er kommet meget frem, prĂžver jeg virkelig at vĂŠre fortaler for, at man skal tage toget. Men ud over klimadebatten, sĂ„ synes jeg, at togture indeholder nogle rigtig gode rejsedistancer, hvor man kan fĂ„ nogle fede oplevelser. I flyet sidder du jo bare i en maskine, hvor du ikke har sjĂŠlen med pĂ„ samme mĂ„de.
Har du aldrig oplevet at blive rastlÞs pÄ de lange togdistancer?
â SelvfĂžlgelig har jeg det. At blive rastlĂžs er en del af det. At acceptere at man er her lige nu, men det synes jeg grundlĂŠggende er et vigtigt element i rejseformen. Vi vil altid gerne frem til destinationen hurtigt, men det handler jo ogsĂ„ om rejsen dertil.