Rejser
16. august 2024

Har du besøgt et supermarked på din ferie i år? Så er du en del af den nyeste rejsetrend

Når vi rejser, søger vi ofte det autentiske og lokale. Måske er det nemmere at finde, end du tror takket være denne rejsetrend
Af: Marie Kvitrud. Oversat af redaktionen
Rejse

Foto: Clarisse Meyer on Unsplash

Mange af os elsker at rejse og opleve nye steder. Vi vil gerne udforske nye lande og kulturer, opleve lokale traditioner og smage den lokale mad.

Nogen foretrækker at rejse til sol, varme og strand, mens andre foretrækker storbyferier, smuk natur eller autentiske kulturoplevelser.

Når vi lander i en ny feriedestination, er lokale seværdigheder, museer og gamle kirker klassiske steder at lægge vejen forbi.

Men nu har en ny rejsetrend ramt TikTok, nemlig den såkaldte supermarkedsturisme eller ”grocery store tourism”, som det kaldes på engelsk.

Trenden handler helt simpelt om at se turen i det lokale supermarked som en oplevelse i sig selv – sidestillet med en tur på museum eller en af de andre klassiske rejseattraktioner.

Markeder og supermarkeder er ofte fulde af liv og atmosfære, med farverige produkter på hylderne, og imødekommende sælgere der byder en smagsprøve på en lokal delikatesse.

Supermarkedsturismen bunder i en forståelse af, at man oplever en kultur bedst gennem den lokale kultur, traditioner og hverdag. Og mad er en stor del af netop dét.

Så når vi bevæger os ind i de lokale supermarkeder, og går på undersøgelse i det ofte helt anderledes udvalg, giver det os et indblik i de lokales hverdagsrutiner.

I nogle tilfælde kan de lokale varer endda fungere som en souvenir i sig selv.

Har man for eksempel taget flyet hele vejen til Australien, ville det være oplagt at købe chokoladen ved navn ”kangaroo poo”, de klassiske kiks TimTams eller det meget specielle smørepålæg Vegemite med hjem.

Ønsket om at opleve det autentiske og lokale afspiller sig i mere end blot supermarkedsturismen.

Vi vælger også i højere grad de små, lokale og familieejede hoteller, og søger mod de uberørte rejsemål, hvor masseturismen endnu ikke har gjort sit indtag.

Flere og flere af os ønsker med andre ord at slippe væk fra turisterne og møde de lokale – men i den søgen ser vi os måske lidt blinde på, at vi jo netop også selv er turister.

Denne artikel blev første gang bragt af KK.no der også er ejet af Aller Media. Dette er en redigeret version.

Læs mere om:

Læs også