’The Fabulous Four’ er ikke en vennegruppe, jeg har lyst til at være del af
Foto: Prime Video
The Fabulous Four
Streamingtjeneste: Prime Video
Dansk premieredato: 1. februar 2025
Genre: Komedie
Instruktør: Jocelyn Moorhouse
Medvirkende: Susan Sarandon, Bette Midler, Megan Mullally, Sheryl Lee Ralph, Bruce Greenwood, Timothy V. Murphy, Michael Bolton
Land: USA
Spilletid: 98 minutter
Anmelderen giver filmen 1 ud af 6 hjerter.
Med et drømmecast bestående af fire af de sejeste kvinder i Hollywood skal der virkelig meget til, før man decideret ånder lettet op, når filmen er færdig.
Men det var præcis sådan, jeg havde det, da rulleteksterne til katastrofen af den fejlslagne feelgood-film endelig begyndte at køre.
’The Fabulous Four’ handler om de fire slyngveninder Louise, Marilyn, Kitty og Alice. Spillet af aktivist og skuespilikon Susan Sarandon, underholdningsbombe og sanger Bette Midler, Broadway-stjerne Sheryl Lee Ralph og den gudsbenådede sitcom-komiker Megan Mullally.
Da de gik på universitetet sammen, var de sikre på, at de skulle være veninder for altid. Men da Marilyn (Bette Midler) stak sin bedste veninde, Louise (Susan Sarandon), i ryggen, gik det ikke sådan.
Godt 50 år senere prøver Marilyn nu, ganske ufølsomt, at sætte plaster på såret og lade fortid være fortid ved at tvinge Louise til at overvære hendes kommende bryllup.
Det gik galt, da Louise i sin tid ville introducere sin gode veninde Marilyn for sin kæreste John. I sidste øjeblik blev hun forhindret, så de to måtte mødes alene.
I stedet for det klassiske håndtryk valgte Marilyn at hilse ved at smide sin skjorte og BH foran John, og seks måneder senere blev de gift.
Efter et lykkeligt ægteskab på 48 år – hvor Louise og Marilyn forståeligt nok ikke har talt sammen – går John dog bort. Kort tid efter finder Marilyn en ny mand og kræver nu, at Louise kommer til hendes bryllup i Florida. For ellers er hun en virkelig dårlig veninde.
At den forholdsvis ukendte instruktør Jocelyn Moorhouse og forfatter-duoen Jenna Milly og Ann Marie Allison har ment, at det var en realistisk problemstilling, forklarer nok udførelsen af ’The Fabulous Four’. Fra ende til anden er fortællingen en hektisk, hjerteløs omgang.
Filmens tone er mærkværdig fjollet og fyldt med mærkelige, uværdige påfund. At Marilyn stadig er en vild og sjov type, gøres eksempelvis tydeligt ved nogle striplignende videoer, som den 79-årige kvinde lægger op på sin TikTok. Her annoncerer hun samtidig Johns død og sit kommende bryllup.
At man har skrevet sig op i et hjørne, står klart fra start, da man som publikum uforbeholdent holder med den sårede Louise, der helst ikke vil rejse på tværs af landet for at fejre Marilyn.
Her kommer Kitty (Sheryl Lee Ralph) og Alice (Megan Mullally) ind i billedet. De lokker Louise til Florida under falske forudsætninger om, at hun har vundet en sjælden, sekstået kat. For som enlig kvinde over 70, er det eneste, der kan trække i den barnløse veninde, løftet om flere katte.
Mest af alt lyder Susan Sarandon, som om hun er på et fascinerende syretrip, når hendes ellers alvorlige og indadvendte karakter, Louise, går i gang med at fable om, hvor gerne hun vil have katten med seks tæer.
Det er lidt som at høre på en, der er helt væk på stoffer, mumle om noget, kun de kan se. Det er sjovt i starten, men til sidste får man lidt dårlig, medlidende smag i munden.
Det er ud af ren respekt for skuespillernes imponerende karrierer, at man magter at se den umanerligt dårlige film til ende. At ’The Fabulous Four’ udelukkede overlever grundet de fire fantastiske kvinder, står klart, når filmen gentagne gange trækker på dét, de er mest kendt for.
Bette Midler og Sheryl Lee Ralph bryder eksempelvis pludselig ud i smuk sang med et cover af “I Can See Clearly Now” af Johnny Nash. Bare fordi de kan, og ikke fordi deres karakterer – der ernærer sig som henholdsvis hjemmegående husmor og professionel øko-potdyrker – kan.
Navnet på Susan Sarandons karakter, Louise, er dog det mest utilgivelige. Den rødhårede skuespiller må nemlig siges allerede at have indtaget rollen som en forsigtig, indadvendt og opblomstrende ”Louise” før, i ’Thelma & Louise’. Og at vove overhovedet at gøre tilnærmelser til den karakter igen er så godt som blasfemisk.
Man tilgiver umiddelbart skuespillerne deres ekstremt dårlige valg om at tilslutte sig ’The Fabulous Four’. Man skal jo tjene til føden, og det er ikke ligefrem, fordi Hollywood er ved at flyde over med spændende roller til kvinder over 50 år.
Men desværre undergraver de sig selv – og hinanden i ét væk i en sådan grad, at filmen bliver en skamplet på eftermælet og en direkte modarbejdelse af de værdier, især Sarandon har prædiket om.
Miseren kammer over, da Louise angriber Marilyn med en verbal sviner, der kan opsummeres til ”Opfør dig som din alder!”.
Bette Midlers karakter er meget optaget af at filme indhold til sin TikTok. Men det handler jo mere om ren pli og gode manérer end om alder, at hun ofte render rundt med sin telefon.
Desuden er kvindens krop vel hendes egen, så hun må da hjertens gerne vise hud, hvis hun føler for det. Også selv om hun har rundet de åbenbart gyselige 70 år, der eliminerer hende som sexet.
Hvad der tydeligvis er ment som en hyggelig feelgood-komedie bliver en giftig omgang, der udstiller kvinderne som aldrende, stride mokker, der ikke giver plads til hinandens følelser og livsvalg.
De fantastiske fire er bestemt ikke en vennegruppe, jeg har lyst til at være del af.