Fra feminine husmødre til handlekraftige kvinder: Så meget har Disney-prinsesserne udviklet sig
Caroline Wilms. Foto: Walt Disney Pictures / Ritzau Scanpix
Har du savnet Tornerose, Snehvide eller nogle af de mange andre Disney klassikere, som så mange er vokset op med?
Nu er der rig mulighed for at gense barndomsfavoritterne, for Disneys egen streamingtjeneste Disney+ er nemlig gået i luften herhjemme.
Og der er sket meget med de tegnede kvindelige hovedpersoner, vi ser på skærmen. Hvem husker ikke Snehvide, der bor hos de syv små dværge, hvor hun holder huset rent og pænt og laver mad til dem?
Eller Tornerose, der allerede som spæd bliver lovet væk til en prins? Der er også Ariel, der får frataget sin stemme, og vinder kærligheden på udseendet.
Fra at være afhængige af mænd, der kommer og redder dagen og deres kærlighedskys, der kan vække selv en død prinsesse fra den evige søvn, er der nu – heldigvis – ved at ske noget.
- I film som Snehvide, Askepot og Tornerose kan man se samfundets idealkvinde afspejlet i prinsessernes kroppe og den måde, de taler på og ser ud på. De skulle være meget feminine, husmoragtige og unge, siger Maja Rudloff, postdoc ved institut for kommunikation på Københavns Universitet.
- Deres mål i livet er jo den store romantiske kærlighed. De har ikke rigtig andre drømme og mål end at få en prins og opleve den her meget heteroseksuelle kærlighed.
Selv Ariel, der ellers blev kendt som den første handlende prinsesse, der søger ud på egne eventyr, er stadig ikke specielt selvstændig.
- Hun er jo hele vejen igennem afhængig af mænd, der kan redde hende og afgøre hendes skæbne. Hun har det meste af filmen heller ikke nogen stemme, da hun bytter den for ben for at mødes sin store kærlighed, og så har hun i stedet sin værdi i sit smukke, unge udseende, siger Maja Rudloff.
Feministisk udvikling?
Vi har dog rykket os siden Snehvide kom ud. I nyere tid er Disney prinsesserne blevet mere selvstændige og handlende kvinder, der ikke er afhængige af prinsen på den hvide hest.
Tag for eksempel Vaiana, der nok er en af tidens mest handlekraftige og uafhængige kvindelige karakterer i Disney.
Hun skal være høvding efter sin far, tager alene ud for at redde øen, de bor på, da den bliver ramt af en syge, der ødelægger deres kilder til mad.
Og når den mandlige hovedkarakter Maui får kolde fødder og ikke tør hjælpe alligevel, gør hun det alene.
Maja Rudloff peger dog på, at der stadig er kritikpunkter hos de nyere Disney prinsesser, hvis man ser på dem i forhold til en feministisk udvikling.
For eksempel hos Elsa fra filmen Frost, der ifølge hende er et fejlslag.
LÆS OGSÅ: Se billederne: Hun forvandler Disney-figurer til kropspositive heltinder
- Elsa har superkræfter som den første Disney prinsesse. Tidligere, hvis en kvindelig karakter havde kræfter, var de altid onde. Men i Frost bliver det jo heller ikke fremstillet som noget særlig positivt. Anna drager ud for at hjælpe sin søster, men hun har stadig det her kæmpe ønske om den store kærlighed og kaster sig i armene på den første mand, hun ser.
- Der er selvfølgelig sket en udvikling, men i forhold til hvor feministisk den er, er den måske ikke nået så langt. I Vaiana er der flere kvindelige, stærke rollemodeller, men i Frost lever de to kvindelige karakterer i et mandesamfund. De er de to eneste talende kvinder i den film, siger Maja Rudloff, der har skrevet speciale om ”Den lille havfrue.”
Vi skal kunne spejle os i prinsesserne
Der er også kommet mere fokus på at komme væk fra de urealistisk kropslige standarder, Disney prinsesserne før har leveret. Nu skal de være relaterbare for unge piger, så de kan spejle sig i dem.
Vaiana har fået stor ros for, at Moanas krop er mere realistisk i forhold til andre Disney figurer.
- Hvis piger kun ser slanke, tynde, idealbilleder i prinsessefigurerne, så påvirker det jo det, de selv ønsker og drømmer om, og også det, de leger, siger Maja Rudloff.
- Hvis de kun bliver præsenteret for kvinder i passive roller, der drømmer om den store kærlighed, har det en påvirkning i forhold til, hvad de tænker, de skal og kan blive.
Hun synes generelt, at vi skal være mere kritiske for det, børn ser, men:
- Vi skal være kritiske, men vi skal også huske at rose, når Disney gør noget godt, hvilket de også gør, selvom de nogle gange halter lidt bagefter de mediebilleder, de sender ud af børnenes rollemodeller. Men der er sket en forskel og den fortsætter, siger hun.